Lávka cestujícím umožní bezpečný přechod nad tratí k městu. Z nástupišť na ni povedou schodiště a výtahy. Celá konstrukce váží 150 tun a stavbaři z firmy Swietelsky Rail CZ ji na betonové podpěry usazovali od pondělního rána. Její montáž v dílnách přitom začala už v lednu a přímo na staveništi pak v květnu.
„Stavba se musela založit do přilehlého svahu a vysoko nad úrovní terénu vytvoří místní dominantu. Pro nás to byla hezká stavařská výzva,“ sdělil v tiskové zprávě projektový manažer stavební firmy Jan Parchanski.
Jednotlivé části lávky přitom nejsou zrovna drobečky: těleso lávky váží 46 tun, přístupová rampa 54 tun a schodiště od 18 do 30 tun. Při usazení bude padesátimetrová lávka provizorně podepřena. „Po aktivaci ložisek ji usadíme do definitivní polohy. Pak se dokončí pochozí povrchy, betonáž a podle návrhu architekta povrchová úprava. Vše doplní osvětlení, kamerový systém, informační panely a ochranné mříže,“ popsal postup Jan Parchanski.
Jeřáb s nosností 120 tun a další technika byla na staveništi v Adamově již od neděle, aby jejich přesun co nejméně ovlivnil silniční dopravu.
Lidé novou lávku, která je součástí rekonstrukce adamovského nádraží, budou moci využívat už od poloviny srpna jako přechod nad tratí. Od 12. prosince, kdy se na trať vrátí vlaky, pak bude sloužit jako přístup na dvě nová nástupiště.
„Stavební práce i přes mírné komplikace probíhají podle plánu. Podařilo se nám již z větší části dokončit umělé stavby a začínáme s pracemi na nástupištích a železničním spodku,“ upřesnil projektový manažer.
Společnost Swietelsky Rail CZ odstartovala rozsáhlou rekonstrukci železniční stanice v Adamově za 834 milionů korun loni v říjnu. Vedle vybudování lávky a dvou ostrovních nástupišť zahrnuje obnovu kolejiště, vybudování a rozšíření opěrné a protihlukové stěny, modernizaci vnitřních prostor výpravní budovy a stavbu parkoviště pro 30 aut.
Stavba je součástí rekonstrukce tratě z Brna do Blanska, která má od nového prosincového grafikonu v místě zkvalitnit železniční doprava a zvýšit komfort při cestování.