K potřebě experta, který by se staral o stromy ve stromořadích, se vyjádřil koncem ledna jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) ve Velkých Opatovicích na Blanensku, kam přijel se svým náměstkem Lukášem Dubcem (Piráti) jednat se starosty a zástupci petičních výborů o osudu stromů ve Svárovské aleji.

Část z nich by se měla kvůli opravě silnice, která je už řadu let v havarijním stavu, pokácet. Proti tomu se postavila petice místních lidí a vznikla i petice za opravu rozbité silnice. Podle hejtmana by proto měl v budoucnu řady krajských silničářů rozšířit arborista, který bude při plánování dopravních staveb dohlížet na to, aby se kraj o dřeviny řádně staral.

„Ten člověk by měl s nadsázkou vědět o každém jihomoravském stromě a podílet se na přípravách dopravních staveb. Budou na to samozřejmě potřeba peníze, které Správě a údržbě silnic pošle kraj,“ dodal Jan Grolich.

S myšlenkou souhlasí Jiří Rozsypálek z Ústavu ochrany lesů a myslivosti Mendelovy univerzity v Brně. Krajská Správa a údržba silnic si podle něj nyní objednává služby na péči o mnohdy dlouhodobě zanedbané stoleté stromy kolem silnic na jihu Moravy, protože silničáři na to často nemají kapacity.

„Stálý zaměstnanec bude hlídat stromy kontinuálně. Silnice druhých a třetích tříd často lemují staré aleje, kde jsou stromy ve špatném a nevyhovujícím stavu. Za mě je proto s podivem, že je tak málo nehod, ve kterých hraje klíčovou roli strom,“ sdělil zpravodajskému portálu BRŇAN Jiří Rozsypálek.

Krajský arborista by podle něj měl o stromy pečovat aspoň deset až patnáct let, aby tak mohl dlouhodobě rozhodovat i o budoucnosti stromů a alejí u krajských silnic.

Rozsypálek také zdůraznil, že místo pokácených starých dřevin u silnic se musí vysadit nové. Jako příklad uvedl pokácení ořešáků u silnice na Znojemsku, místo nichž vysadili jiný druh. „Někdy je to ale tvrdý oříšek, protože nové stromy by měly být vysázeny čtyři metry od okraje silnice. Pak nastává problém projednat výsadbu s majiteli pozemků, kterými jsou často místní zemědělci,“ upřesnil Rozsypálek.

Podle něj jsou stromy u silnic důležité, protože brání erozi půdy a zadržují vodu v krajině. „Navíc v parném létě přirozeně stíní a je příjemné projet se ve stínu, když do vás v autě shora pere slunko,“ vysvětlil odborník z brněnské univerzity.