Výměna více než stoletého vodovodu a kanalizace uzavře od 1. listopadu na dva roky Fryčajovu ulici v brněnských Obřanech. Zatímco lidé z jiných částí Brna a okolních obcí pojedou objízdnou trasou přes Ochoz u Brna, lidem žijícím nad uzavírkou magistrát nedávno umožnil využívat ulici Hradiska. Městská část však původně počítala s tím, že ulici zprůjezdní pouze městské hromadné dopravě a například invalidům. Pro všechny rezidenty není technicky způsobilá, řekla starostka Ludmila Kutálková (PRO Maloměřice a Obřany). Zvrátit tuto možnost chtějí i někteří lidé z ulice.

Ačkoliv je oprava zejména kvůli nevyhovujícímu stavu vodovodního potrubí nutná, uzavření důležité spojnice Brna s okolními obcemi na severu už několik měsíců budí obavy. Minulý týden pořádala radnice k tématu veřejné jednání. Zúčastnili se ho i zástupci města.

„Je to jedna z nejsložitějších staveb, kterou jsem za 20 let řešil. Není to příjemné pro nikoho z nás. Je mi jasné, že budou stížnosti, ale s tím je nutné pracovat,“ uvedl za magistrát Radek Řeřicha. Při nulté etapě od 15. října do 1. listopadu bude Fryčajova průjezdná s omezením. Následovat bude úplná uzavírka. „Musíme zajistit, aby se občané z vrchu Obřan dostali do města, protože objížďka 16 a 20 kilometrů je nepřijatelná,“ dodal.

Místní by tak měli jezdit přes Hradiska, kde budou průjezd hlídat kamery

I když části obyvatel by to mělo přinést úlevu, lidé, kteří v ulici žijí, jsou proti. „Počítali jsme s tím, že městská část vydá povolenky minibusům a těm nejpotřebnějším. Ostatní by jezdili přes Ochoz. Nyní se to změnilo, ale ulice není uzpůsobená na to, aby tam jezdila linka x75 ve stejné frekvenci, jako nyní jezdí autobus 75, a navíc obousměrně všichni rezidenti. Když tam doprava zkolabuje, nedostane se k nikomu ani záchranka,“ řekla Lucie Konvičková, která v ulici bydlí a provozuje lesní školku a školu.

Podle ní je nad ulicí Hradiska pouze upravená polní cesta, která není uzpůsobená pro silný provoz a zároveň vede přes soukromé pozemky

„Po celé trase rovněž nejsou žádné chodníky a není zohledněná ani bezpečnost 30 dětí, které denně docházejí do lesní školky a školy. Dalším problémem je i sklon celé trasy, je to hodně do kopce a už v minulosti jsme tady v zimě museli tlačit auta,“ doplnila Konvičková. Spolu s dalšími lidmi se obrátila na městskou část, město i další instituce.

Radnice usilovala o to, aby přes Hradiska jezdila MHD. „Byli jsme připraveni zajistit povolení průjezdu všem potřebným a ztotožňovali jsme se s omezením průjezdu z pohodlí, byť chápeme, že jediná oficiální objízdná trasa je frustrující a pro mnohé představuje velké komplikace. Obrat pustit na trasu i veškerou osobní dopravu rezidentů Obřan z lokality nad uzávěrou je proto nepochopitelný. Cesta naprosto není pro takový nárůst provozu technicky způsobilá,“ míní starostka. Dodala, že se proti změně ohradila, avšak s ohledem na brzké zahájení prací nečeká, že by se situace ještě změnila.