Vedení města chce nastavením nového režimu vjezdů výrazně omezit průjezd aut tímto exponovaným místem a zajistit větší bezpečnost chodců. Zatím jde o tříměsíční pilotní provoz. Dodržování nových pravidel budou kontrolovat strážníci.

Náměstím Svobody nyní projede zhruba tisíc aut denně, z toho 200 tvoří taxi, 200 rezidenti, 150 abonenti a zbytek další skupiny. Oprávnění pro vjezd do historického centra má 11 tisíc vozidel a přímo na pěší zónu 5 tisíc aut.

Podle primátorky Markéty Vaňkové (ODS) byla centrální podoblast poměrně velká a řidiči s oprávněním vjezdu si tak mohli zkracovat cestu přes Masarykovu třídu a náměstí Svobody. Nově bude centrum rozděleno na tři menší podoblasti: náměstí Svobody, Joštova a Masarykova–Kobližná. Už to samo o sobě podle Vaňkové eliminuje část aut.

„Aktuálními opatření se snažíme co nejvíc zklidnit dopravu právě na náměstí Svobody, kde se během léta koná množství hojně navštěvovaných kulturních a společenských akcí,“ uvedla primátorka.

„Abonenti, rezidenti, zásobování, řemeslníci a další poskytovatelé služeb budou mít možnost sem vjet výhradně od 6 hodin od rána do půl 11 dopoledne. I nadále bude možné požádat o vydání individuální krátkodobé výjimky, typicky třeba při stěhování. Carsharing a taxi služby budou mít vjezd zcela zakázaný,“ upřesnila Markéta Vaňková.

Omezení vjezdu se nebude týkat složek IZS, vlastníků parkovacích stání, invalidů, poskytovatelů sociálních nebo zdravotních služeb, dlouhodobých vjezdových povolení pro činnost, jako jsou například ta, která magistrát vydává za účelem svozu odpadu.

„Zkušenosti a data z letních měsíců na konci září vyhodnotíme, a bude-li to nutné, provedeme potřebné úpravy režimu nejen přímo na náměstí Svobody, ale i v celém centru města. Cílem je razantně snížit frekvenci pohybu aut a zajistit bezpečnější a komfortnější prostředí pro chodce, odpovídající danému prostoru,“ doplnil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Představitelé města podle něj také připraví i další kroky, které by měly odradit řidiče od nedodržování dopravních předpisů. „Jde například o zvýšení pokut za neoprávněný vjezd nebo zvýšení poplatku za instalaci a odstranění botičky. Plánujeme také nechat zpracovat posouzení, zda a za jakých podmínek je možné z pěší zóny odtahovat vozidla. A prověříme i možnost instalace úsekového nebo okamžitého měření rychlosti v pěší zóně,“ popsal plány města Kratochvíl.

„Chceme centrum města, které je živé, bydlí zde lidé a pěší se cítí bezpečně. Navržené řešení vychází vstříc jak zde bydlícím, tak pěším návštěvníkům centra,“ dodal starosta Brna-středu Vojtěch Mencl (ODS).