Sbírku retro vozidel rozšířil brněnský dopravní podnik poté, co do ní nově do ní přibyl trolejbus Škoda 22Tr. Práce, které kompletně probíhaly ve vozovně v Komíně, trvaly téměř 17 měsíců. Historické a retrovozy mohou lidé vídat na Dopravní nostalgii nebo dnech otevřených dveří. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí městského dopravce Barbora Doležalová.

Letos vyřadili poslední dva staré trolejbusy

Kloubové nízkopodlažní trolejbusy Škoda 22Tr vozily cestující po Brně téměř dvacet let. Letos v lednu podnik z původních osmi kusů vyřadil poslední dva. Byly to první ryze české nízkopodlažní trolejbusy. „Brno bylo jejich největším provozovatelem. Z celkem třinácti vyrobených kusů jich tady jezdilo osm. I proto jsme se rozhodli, že vůz s evidenčním číslem 3601 opravíme do původního stavu a zařadíme ho do naší sbírky retrovozidel, která mapuje historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně,“ vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Generální oprava vozu trvala 17 měsíců

Pracovníci komínské vozovny na trolejbuse pracovali od prosince 2021. Za uplynulých 17 měsíců na voze proběhla kompletní generální oprava. „Celé vozidlo se muselo rozebrat a rozpojit oba články. Dále pracovníci nahradili zkorodované části a vůz putoval do lakovny,“ popsal začátky prací technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.

Trolejbus může vozit cestující

Následovalo položení podlahy, montáž rozvodů elektřiny a všech komponentů do vozu. „Po spojení obou článků začala nejnáročnější část oprav. Tedy oživování, seřizování trolejbusu či brzdové zkoušky tak, aby vůz mohl jezdit s cestujícími,“ doplnil Havránek. Vozy 22Tr jezdily s cestujícími hlavně na linkách 25, 26 a 37. S dodávkami moderních vozů 27Tr však byly postupně vyřazovány.

Opravují i další vůz

Kromě „dvaadvacítky“ prochází proměnou do původní podoby i vůz 14TrM. Do trolejbusu jsou aktuálně montovány součásti interiéru pro cestující a rozvody elektřiny. Plánované dokončení je o letošních prázdninách.

Nejvíc jim dává zabrat Škoda 9Tr

Nejvíc však pracovníky DPMB zaměstnává nejstarší z renovovaných vozů – trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil v období let 1980 až 1996. Poté byl prodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil v běžném provozu až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět a začal s jeho rekonstrukcí. „Tento trolejbus rozhodně nikdy nestál v garáži. Poctivě vozil cestující téměř 40 let. Právě to se podepsalo na jeho technickém stavu. Nicméně bychom ho rádi dokončili během následujícího roku,“ dodal Žůrek.