Sochor si prý při parkování v Brně připadá jako v minulém století. „Nejdřív dostanu lístek, následně hledám automat. Potom po kapsách mince či kartu do automatu. A když najíždím k závoře, děsím se, že si poškrábu lak nebo odřu zrcátko,“ uvedl na webu participativního rozpočtu Lukáš Sochor.
Podle něj i kávu v kavárně nebo jízdu v MHD platíme bezkontaktně. Obdobným způsobem by se přitom dalo platit i za průjezd závorami. „V Brně je více než 10 000 parkovacích míst se závorou. Půlka těchto míst má vjezdové kamery, které dovedou přečíst registrační značku, nebo mohou mít i validátory pro čtečky karet přímo u vjezdových a výjezdových závor. Na druhé polovině míst se závorou by byly jen validátory pro čtení karet přímo u závor a platili bychom podobně jako v MHD – tedy bezkontaktně,“ vysvětlil technologický konzultant.
Projekt AutoZávory Brno má podle něj vyšší ambice. Na magistrátním webu by si řidič zadal svoji značku a vytvořil si účet auta. „Systém kamerové detekce u závor vás rozpozná a závory se při vašem příjezdu či výjezdu začnou zvedat samy. Systém umožní spravovat důležitá parkoviště a parkovací domy v klíčových bodech, jako jsou nemocnice, školy, nákupní a obchodní centra nebo hřbitovy,“ uvedl Sochor, který se podílel i na tvorbě aplikace eRouška.
Další možností pro provozovatele parkovišť bez kamer je podle něj využít podobného systému jako v brněnské MHD „Pípni a jeď“, kdy řidiči přiloží kartu ke čtečce závory při vjezdu i výjezdu. Pro provedení projektu je potřeba, aby parkoviště se závorou a s kamerami na čtení RZ auta byla připojena do již běžícího městského e-shopu.
Lukáš Sochor míní, že projekt zvýší bezpečnost a komfort, ušetří řidičům čas a městu pomůže získat údaje o aktuální dostupnosti volných parkovacích míst jednotlivých zapojených parkovišť se závorou pro následné sdílení navigačním a platebním službám.