Správa železnic (SŽ) vybrala sdružení firem, které mají do konce roku 2024 zmodernizovat deset kilometrů železniční tratě Střelic do Zastávky u Brna, která bude spojena rovněž s výstavbou druhé koleje.  Začít by se mělo do roka, informoval zpravodajský portál BRŇAN tiskový mluvčí SŽ Dušan Gavenda

Jakmile bude tento úsek hotov, bude možné zavedení elektrických příměstských vlaků na frekventované trati mezi Brnem a Zastávkou. „Hlavní stavební práce by měly začít na jaře příštího roku, dokončení akce se plánuje v závěru roku 2024. Předpokládané celkové investiční náklady dosahují 3,1 miliardy korun,“ popsal Gavenda.

Během pár týdnů bude dokončena první část úseku z Brna-Horních Heršpic do Střelic. Součástí této stavby jsou mimo jiné i nové zastávky v Brně-Starém Lískovci a v Ostopovicích. „Stavební práce se odehrávaly nejen v mezistaničním úseku a v samotné stanici Střelice, ale také několik set metrů za ní ve směru na Tetčice, kde vznikla první část dvoukolejné trati,“ dodal Gavenda.

 Výsledkem obou stavebních etap bude přibližně 20 kilometrů modernizované trati z Brna-Horních Heršpic do Zastávky u Brna.

Náročným úkolem pro stavbaře bude zejména výstavba druhé koleje, která si vyžádá velký objem zemních prací. Kromě obnovy železničního svršku a spodku dojde k výstavbě trakčních stožárů a natažení trolejového vedení. Projekt zahrnuje rovněž rekonstrukci 11 mostů a 5 propustků.

K vyšší bezpečnosti provozu přispěje moderní elektronické zabezpečovací zařízení, stejně jako rekonstrukce 8 přejezdů. Stávající traťová rychlost 80 km/h se po instalaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší až na 120 km/h.

Rekonstrukcí projdou zastávky v Omicích a Rosicích u Brna. Stanice Tetčice se přejmenuje na Tetčice-Bobrava, cestující budou využívat navazující zastávku Tetčice, jejíž nástupiště budou končit u stávajícího železničního přejezdu.

„Největší proměnou ale projde stanice Zastávka u Brna, kde se vybují dvě vnější a jedno ostrovní nástupiště. Bezbariérové propojení nového podchodu a nástupišť zajistí výtahy. Nástupní hrany ve všech stanicích a zastávkách budou ve výšce 550 milimetrů nad kolejí, což umožní pohodlný nástup do vlakových souprav,“ uzavřel Gavenda.