Přes čtyřicet let sloužil Československu a České republice a zajišťoval dopravu prezidentů, velvyslanců či tajných agentů. Řeč je o letounu Jak-40, který do svých sbírek získalo Technické muzeum v Brně.
Jak-40 je malý sovětský dopravní letoun, který poprvé vzlétl v roce 1966. „O dva roky později už byl nasazený do pravidelného provozu. V Československu létal typ Jak-40 od roku 1972. Nejprve v barvách ČSA, později sloužil u Ministerstva vnitra a armády,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí Technického muzea v Brně Šárka Motalová.
Vládní stroj v salonní úpravě se podle ní do Československa dostal před jednačtyřiceti lety. S imatrikulací OK-BYK jej do své flotily zařadil Letecký oddíl Federálního ministerstva vnitra. Později přešel pod české ministerstvo vnitra a v roce 1998 už létal v řadách vojenských vzdušných sil, kde získal evidenční číslo 0260. Armáda měla dva letouny Jak- 40: v konfiguraci pro 28 a pro 18 cestujících. Muzejní Jak-40 je ten „menší“ (z hlediska počtu přepravovaných osob, jinak rozměrově jsou stejné).
Oba letouny Jak-40 vyřadila armáda slavnostně ze služby letos začátkem září. „V polovině letošního října pak salonní Jak-40 přeletěl z kbelského letiště do Kunovic. Tady bude od jara příštího roku vystavený v prostorách místního Leteckého muzea v Kunovicích, které má s Technickým muzeem v Brně podepsané memorandum o spolupráci,“ vysvětlila Motalová.
V Leteckém muzeu v Kunovicích tak podle ní bude k vidění už čtvrtý letoun v salonní úpravě. „Nevíme o žádném jiném evropském muzeu, které by mělo tolik VIP letadel,“ zdůraznil význam letounu v kontextu sbírky Leteckého muzea v Kunovicích jeho ředitel Martin Hrabec. „Jak-40 představuje skutečný kus historie a jsme nesmírně rádi, že se na jejím zachování můžeme podílet. Jak-40 dolétal, ale jeho mise pokračuje. Po spolehlivé službě České republice ve vzduchu bude pokračovat v misi ryze pozemské: bude svůj příběh vyprávět dalším generacím,“ doplnil kurátor letecké sbírky Technického muzea v Brně Tomáš Přibyl.