Třiapadesát milionů korun. To je cena, za kterou lze pořídit hotel Zámeček v Hodoníně u Kunštátu na Blanensku. Objekt je podle realitního makléře Tomáše Šmídka ze společnosti e-finance-reality po rekonstrukci ve velmi dobrém stavu. „Zámeček poskytuje prostory k pořádání společenských i soukromých akcí, škol v přírodě, zájezdů, ozdravných pobytů, sportovních soustředění, firemních školení, team- buildingů i k individuální relaxaci a dalšímu využití. Celková ubytovací kapacita je 100 lůžek,“ píše se na realitním serveru Reality iDNES.
Kromě tohoto zařízení je tam k mání další více než stovka podobných objektů včetně restaurací. „Tyto nabídky jednoznačně souvisejí s koronavirem. Penziony, hotely a restaurace jsou v těžkém propadu. Zvlášť větším hotelům stále běží provozní náklady, které musí hradit. Spousta hotelů se přitom nabízí k prodeji mimo realitní servery, což mi potvrdili makléři napříč republikou,“ potvrdil mluvčí renomované realitní společnosti REMAX Tomáš Hejda.
REMAX například nabízí k prodeji restauraci v Březině na Brněnsku za 7 milionu korun na serveru Sreality, kde je k mání další téměř stovka ubytovacích a stravovacích provozů. „Počet ubytovacích a restauračních zařízení určených k prodeji v posledních týdnech pravdu citelně narostl, a to vícenásobně v porovnání s běžnou situací. Důvodem je obtížná situace, v níž se už takřka rok ocitají provozovatelé právě ubytovacích a restauračních zařízení,“ sdělil zpravodajskému portálu BRŇAN hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda, který je členem Národní ekonomické rady vlády.
Podle něj kvůli pandemické uzavírce majitelé podniků registrují výpadek tržeb v řádu vyšších desítek procent, takže je pro ně složitější splácet běžící úvěry. „Přitom související nejistota stran dalšího vývoje návratnosti investic současně vede banky k tomu, že omezují úvěry, případně zpřísňují jejich podmínky, což je pro řadu provozovatelů neúnosné,“ upřesnil Kovanda.
Podle Hejdy přitom ceny nemovitostí stále rostou a majitelé ubytovacích a restauračních zařízení mají často při prodeji přehnaná očekávání, která však investoři nedokáží naplnit. „Do většiny takových budov je totiž třeba dále investovat, například do rekonstrukce,“ doplnil Hejda. Problém je podle Kovandy i v tom, že prodávající shánějí kupce pro své restaurace či hotely dost těžko, protože banky kvůli již zmíněným důvodům přistupují k financování úvěru na nákup restaurace či hotelu značně zdrženlivě.