Nové vlaky Moravia, které od poloviny roku jezdí na jižní Moravě na elektrifikovaných linkách v okolí Brna, umožní od změny jízdního řádu v neděli 10. prosince v Brně-Židenicích pravidelnou návaznost mezi linkami S2 a S3, tedy z Brna do Blanska a z Brna do Tišnova. Mnohým se tak výrazně zkrátí cestování. Moravie také přitáhly do vlaků více cestujících. Organizátor dopravy v kraji, společnost Kordis JMK, udělal i další drobné změny v jízdních řádech, které mají zlepšit železniční spojení. V autobusové dopravě se žádné zásadnější změny nechystají, řekl ředitel Kordisu Jiří Horský.

„Některé změny v souvislosti s nasazením Moravií jsme udělali už od 1. července, proto je jich nyní méně,“ řekl Horský. Na linkách, které Moravie zajišťují, jezdí podle něj ve všední dny v průměru o 14 procent více cestujících, o víkendech o 19 procent. „Jedná se o srovnání prvního a druhého pololetí. Podzim je vždycky silnější, ale takto silný ještě nebyl nikdy,“ řekl Horský.

Kromě výrazně vyššího komfortu jezdí vlaky na linkách z Brna do Tišnova, Letovic, Sokolnic, Židlochovic a Hustopečí také častěji

Díky lepším jízdním vlastnostem Moravií se také zvýšila přesnost spojů, která nyní dosahuje 95 procent, a daří se eliminovat drobná zpoždění. „A právě díky kratším jízdním dobám je možné vytvořit pravidelný přípoj v Židenicích. Lidé od Blanska či Adamova tak mohou přestupovat ve směru na Kuřim a Tišnov a opačně,“ řekl Horský.

K drobným změnám patří přidání večerního vlaku z Brna do Skalice nad Svitavou či přidání spojů pro lidi jedoucí z oblasti Hustopečí na odpolední směnu do Brna

Změní se také některé noční spoje v souvislosti s návratem nočního expresu z Berlína do Vídně v trase přes Brno. Lépe propojené budou také některé spoje ve Znojmě a Hrušovanech nad Jevišovkou. „Odpoledne také prodloužíme trasu dvou párů rychlíků Brno – Hodonín až do Starého Města u Uherského Hradiště, kde jsou zajištěné přípoje dále do Zlínského kraje,“ uvedl Horský.

Dopravu příští rok také ovlivní od května do prosince úplná výluka mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna, kde se bude stavět druhá kolej a trať bude elektrizovaná

„S ohledem na situaci na dálnici D1 budou jezdit již elektrické vlaky do Střelic a dále budou pokračovat autobusy,“ řekl Horský. Od prosince příštího roku už budou jezdit elektrické vlaky až do Zastávky. „Podle smlouvy kraje s Českými drahami zde mají jezdit elektrické jednotky RegioPanter,“ řekl Horský.

Příjemnější by mělo být cestování ve vytížených autobusových příměstských linkách v okolí Brna, které se často zpožďují kvůli zdlouhavému nastupování cestujících

Kordis vybaví všechny autobusy validátorem, který funguje v brněnské MHD a k němuž stačí přiložit platební kartu, na kterou se okamžitě nahraje jízdenka. „Zvažujeme i umožnění nastupování všemi dveřmi, a ne pouze předními, abychom zpoždění eliminovali,“ řekl Horský.