I když hladinu Brněnské přehrady pokrývá silná vrstva ledu, přípravy na 71. plavební sezónu jsou v plném proudu. Během zimní přestávky se totiž musí všech šest lodí DPMB dostat opět do kondice. Každoročně se opravuje nejen jejich interiér a zázemí pro cestující, ale i části lodí, které jsou přes sezónu skryty pod vodou. Údržbové práce přitom provádí muži, kteří od jara do podzimu na lodích brázdí Brněnskou přehradu.

„Lodě stejně jako jiné dopravní prostředky mají své pravidelné technické kontroly. Ty jsou velice přísné, proto je nutné udržovat lodě po každé plavební sezóně v nejlepším pořádku,“ vysvětlil vedoucí lodní dopravy DPMB Martin Ecler.

Lodě se přes zimu odmašťují, tmelí, opravují nebo natírají. Velká péče je věnována samozřejmě i bateriím, které je pohánějí. K zajištění pohonu dvoupalubové lodi je v podpalubí 162 akumulátorových článků, 150 pro hlavní pohon a 12 pro ovládací napětí (palubní displej, houkačka, světla.) V neplavební sezóně jsou uskladněny v akumulátorovně, kde jsou napojeny na tzv. udržovací dobíjení. Probíhá na nich údržba a dělají se kapacitní zkoušky.

Na jednu loď tak během zimní údržby spotřebují pracovníci dopravního podniku přibližně 12 kilogramů základní bílé barvy, stejné množství bílého emailu, 5 kilogramů červené, 10 kilogramů černé a stejné množství barvy modré. Kromě lodí se samozřejmě musí dbát i o všechna plovoucí zařízení.

Letos lodě na Brněnskou přehradu poprvé vyplují 22. dubna. S novou plavební sezónou se cestujícím přestaví i nové přístaviště pod hradem Veveří. Se stavbou za téměř 10 milionů korun se začalo v prosinci loňského roku. „Velkou výhodou nového přístaviště bude jeho bezbariérovost. To usnadní cestu na hrad nejen méně pohyblivým, ale i rodinám s dětmi,“ popsal generální ředitel DPMB Miloš Havránek výhody nového přístaviště.

V plavební sezóně zajišťuje DPMB pravidelnou linkovou dopravu z Brna – Bystrce do Veverské Bítýšky. Loni svezly lodě 240.000 cestujících, což bylo nejvíc za posledních 19 let.