Modernizační práce na koridoru mezi Brnem, Adamovem a Blanskem, které odstartují letos v září, zahrnou také rekonstrukci stanice v Adamově. „V Adamově vzniknou dvě ostrovní nástupiště a nová lávka, rekonstrukcí projdou odbavovací prostory pro cestující,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová s tím, že rekonstrukce nádraží přijde na 688 milionů korun.

Ostrovní nástupiště budou plně bezbariérová, přístup na lávku z nich bude zajištěn pomocí schodišť a výtahů. Nová lávka bude propojena na druhou stranu kolejiště do Hybešovy ulice. „Součástí stavby je také rekonstrukce vnitřních prostor výpravní budovy pro vytvoření adekvátního zázemí pro cestující a výstavba parkoviště s kapacitou třiceti parkovacích míst,“ informovala v tiskové zprávě Friebová.

A dalších zhruba dvacet míst přidá město. „U nádraží v Adamově tak konečně vznikne tolik potřebné parkoviště pro 50 aut. Celkově bych řekl, že nádraží projde po desítkách let zásadní proměnou a zlepší se komfort pro cestující Mimo výpravní budovu půjdou všechny ostatní objekty k zemi. Zruší se zastávka směrem na Blansko a posune se před obchodní centrum. A vyroste tam nový ostrůvek mezi kolejemi,“ upřesnil zpravodajskému portálu BRŇAN starosta Adamova Roman Pilát (SNK).

Prodloužení třetí staniční koleje umožní podle Friebové odbavení nákladních vlaků o délce 740 metrů. Práce se dále zaměří na opravu železničního svršku a spodku, přeložky sítí, výstavbu nových protihlukových zdí, elektro rozvodů a nové technologické lávky a budovy. Stavba odstartuje v říjnu a skončí v červnu 2023.

Ještě letos by pak měly začít práce i na stavbě stopadesátimetrového mostu v Blansku, který má dopravně propojit centrální část města se Starým Blanskem. Ty rozděluje frekventovaná železniční trať, ve špičce jsou ale závory zavřené až 40 minut z hodiny, což způsobuje kolaps dopravy. Potíže s překonáním trati mají také záchranáři či hasiči. Náklady na přemostění, kde by měla být i lávka pro pěší, by se měly pohybovat okolo 250 milionů korun.

S přemostěním souvisí podle představitelů radnice i stavba nového podchodu v místě železniční zastávky Blansko-město. Stávající podchod se odstraní a vznikne nový čtyři metry široký podchod pod tratí se světlou výškou 2,5 metru. Vstup do podchodu zajistí široká schodiště, součástí podchodu jsou ale také velké výtahy na každé straně pro přepravu lidí, kol či kočárků.

„Zrušeno bude stávající úrovňové křížení trati, dojde také k demolici budovy čekárny Českých drah. Díky tomu časem vznikne na obou stranách trati prostor pro parkoviště s kapacitou 28 aut na každé straně. Chybět ale nebudou ani zastřešené prostory pro cestující, na straně od města kryté stání na kola, na straně od Starého Blanska pak menší prostor, který může sloužit jako čekárna či menší komerční prostor,“ popsal už dřív na webu města šéf oddělení investic Marek Štefan.