Mezi stovkou exponátů, tedy ikonických značek československého průmyslu jsou i Aero 750 Sport Coupé Oldřicha Uhlíka, Aero 50 Dynamik Josefa Sodomky a tryskový stav Vladimíra Svatého. Ani jeden z mužů se ale za svůj talent a nápady od komunistického režimu nedočkal ocenění.

"To, že se tři takové osudy sešly na jednom místě, nebyl náš záměr. Pátrali jsme v první řadě po ikonických značkách československého průmyslu. Všechny tři výrobky mezi tyto ikony jednoznačně patří, životní příběhy jejich autorů jsou jen vedlejší linií, která se výstavou prolnula," řekl vedoucí projektu 100ries a mluvčí výstaviště Jiří Smetana.

Otec Josefa Sodomky vlastnil firmu na výrobu kočárů, Sodomka tak pod značkou Carroserie Sodomka vyrobil v letech 1939 až 1941 pravděpodobně osm až devět aerodynamických vozů Aero 50 Dynamik. Podle dostupných informací se zachovaly dva, jeden je ve Spojených státech, druhý je nyní k vidění v Brně. Po roce 1948 Sodomkův podnik komunisté znárodnili a časem začlenili pod jednotnou značku Karosa. Sodomku StB v roce 1950 zatkla údajně pro hospodářské delikty a pokus o útěk za hranice. Po třech letech ve vězení nastoupil jako konstruktér u Liazu a v roce 1965 zemřel.

Podobný osud měl také Oldřich Uhlík. I jeho otec vlastnil firmu na výrobu kočárů, Uhlík si ale v roce 1921 založil vlastní firmu Karosa, v níž spatřilo světlo světa Aero 750 Sport Coupé. I jeho o firmu připravilo znárodnění, navíc se z něj stal třídní nepřítel, byl zatčen a musel se vystěhovat z Prahy. Zemřel v roce 1964.

Vladimír Svatý svůj tryskový stav vymyslel v tkalcovně svého otce a nechal si jej v roce 1947 patentovat. Tento patent byl nicméně za symbolickou jednu korunu prodán do strojíren ve Zlíně a od té doby na něm vydělával podnik zahraničního obchodu a textilní gigant Elitex.

"Jeho osud se podobá osudu Otto Wichterleho. Kdyby se svými vynálezy přišli v nějaké tržní ekonomice, stali by se z nich velmi bohatí lidé a jejich vynálezy by byly mnohem lépe ekonomicky zužitkovány," dodal Smetana.

Výstava 100ries představuje 100 legend československého průmyslu a trvá do pátku stejně jako Mezinárodní strojírenský veletrh.