Brněnský dopravní podnik představil zrenovovanou tramvaj 4MT, která se vyráběla v Královopolské strojírně v letech 1950 až 1954.
Dvounápravové vozy byly určené speciálně pro Brno a dojezdily ve městě s rozmachem čtyřnápravových tramvají typu T v roce 1974. Veřejnosti ji podnik představí poprvé na velkých oslavách v sobotu 17. Srpna, kdy vyjede z Moravského náměstí k Semilassu koněspřežná tramvaj, tak, jak tomu bylo přesně před 150 lety. Zástupci města Brna a dopravního podniku v místě odhalí historický označník, který bude významné jubileum připomínat. V sobotu 31. srpna pak bude Lidická ulice patřit akci, kterou město ještě nezažilo.
Renovovaná tramvaj je další z vozidel, které vzniklo v projektu retrovozů. Podnik postupně uvádí do původního stavu tramvaje, trolejbusy i autobusy, které ve městě v minulosti jezdily nebo se jejich epocha chýlí ke konci. "Původně jsem si myslel, že do takto starých vozů se nebudeme pouštět. Cloumají mnou emoce, když vidím, co naši lidé v dílnách dokážou vyrobit, protože řada věcí se musela dělat nově. Tuto tramvaj jsme našli jako včelín a deset lidí na ní pracovalo dva roky. Teď se můžou lidi posadit do historie," řekl Havránek.
Podnik nyní hledá jak vůz využít, aby se jím mohli cestující pravidelně vozit. "Chceme, aby co nejvíce historických vozů bylo pojízdných, protože když vidíte oči dětí jedoucích s babičkami, je to něco úžasného," řekl Havránek.
Vedoucí projektu obnovy retrovozů Jiří Černý řekl, že z původní tramvaje bylo možné použít skříň, ač značně zkorodovanou. Kupodivu se zachovaly i motory a odporníky. "Spoustu dalších prvků jsme si museli sami vyrobit a některé náročnější díly, na které nemáme technologie, jsme si objednali u externích firem, například nápravy," řekl Černý. Podle něj je tramvaj z 98 procent v podobě, jako před téměř 70 lety. Náklady na renovaci ještě podnik nevyčíslil.