Městská společnost SAKO pořídila, jako první v republice, nákladní automobil na elektrický pohon pro svoz odpadu. Vůz prošel několikaměsíčním testováním a do brněnských ulic by měl vyjet už v úterý. „Toto je první vlaštovka našeho budoucího bezemisního vozového parku,“ popsal předseda představenstva společnosti SAKO Filip Leder (KDU-ČSL).

Klasická „Kukačka“, jak je popelářský náklaďák přezdíván, najede měsíčně něco před dva tisíce kilometrů a spálí asi 450 litrů nafty. Navíc, je poměrně hlučný. „Tento nový elektrovůz je na rozdíl od starších modelů plně bez emisí, zápachu nafty a nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2. Navíc bych podtrhl jeho nízké náklady na provoz,“ dodal primátorčin náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL).

Nový elektrický popelářský vůz bud svážet odpad v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. V příštím roce jej doplní další vozidla na alternativní pohon.

Energii pro nabíjení elektrických vozů bude Brno brát z vlastních zdrojů, a to jak ze sítě městské fotovoltaiky, tak provozu brněnské spalovny. Navíc má město v plánu vybudovat sítě nabíjecích stojanů.

„V areálu Divize Svoz a na střeše právě dokončované velkokapacitní dotřiďovací linky necháme rozmístit fotovoltaické panely, ty budou primárně určeny právě pro nabíjení popelářských ekovozů,“ doplnil Leder.

První popelářský vůz je Volvo FE Electric, má dva elektromotory a dvourychlostní převodovku. Motor má maximální výkon 400 kW a je bezemisní. Minimální dojezd na plně nabité baterie je 70 kilometrů, což je vzdálenost, která plně postačuje pro osmihodinovou směnu. Baterie je možné nabít za dvě hodiny.

Do budoucna chce město nakupovat další elektrická auta a také auta, která si budou elektřinu vyrábět z vodíku. Více vozidel s elektrickým pohonem by měla v budoucnu mít i brněnská hromadná doprava.