Jihomoravský kraj nepočítá s tím, že by nad rámec padesátiprocentní slevy poskytoval dalších 25 procent vybraným skupinám obyvatel využívajícím veřejnou dopravu. Návrh, aby se analýzou a kalkulací slevy pro děti, studenty a seniory zabývali radní, v pondělí na jednání zastupitelstva předložil opoziční politik Patrik Pařil z hnutí ANO. Strana plánuje slevy zavést ve všech krajích, kde vládne. Podle hejtmana Jana Grolicha (KDU-ČSL) by to pro krajskou kasu znamenalo 192 milionů korun ročně. Nedovede si představit, že by částku kraj doplácel. Návrh zastupitelé nepodpořili.

Hnutí ANO, které v minulosti slevu 75 procent na celostátní úrovni zavedlo, chce nyní levnějšího cestování pro vybrané skupiny obyvatel dosáhnout prostřednictvím krajských slev. „Na jaře jsme projekt otestovali a v osmi krajích, kde jsme ve vedení, je připravený. Model je efektivní a jednoduchý. Lidé si zažádají o vratku v integrovaných systémech a každý kraj bude 25 procent z jízdného doplácet,“ řekl dnes v Brně stínový ministr dopravy ANO Martin Kolovratník. Podle něj to nebude „tak drahé“. Náklady se vrátí v tom, že lidé budou veřejnou dopravu více využívat, míní. Poskytnutí pětadvacetiprocentní slevy dosud schválili v Plzeňském a Olomouckém kraji, úlevu poskytne i Ústecký kraj. Kritici mimo jiné uvádějí, že jde o předvolební tah.

Pro Jihomoravský kraj by zavedení slevy znamenalo náklady bezmála 200 milionů korun ročně v případě, že by o vrácení peněz žádali všichni s nárokem

Grolich uvedl že takovou částku s ohledem na stav hospodaření doplácet nelze. „Součástí těchto návrhů by měla být alespoň základní představa o tom, kde na to peníze vezmeme,“ řekl. Návrh nicméně označil za pouhé gesto. „Jestli jsem to správně pochopil, pokud se na mě vztahuje sleva, mohu si požádat o dar a doložit jízdenky. Je jasné, že na to se drtivá většina lidí vykašle. Pokud by žádali všichni v hodnotě 192 milionů korun, zajímalo by mě, jak by musely narůst naše odbory, aby úředníci administrovali vyplácení daru,“ dodal.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha (ODS) doplnil, že by si slevu dovedl představit v případě schválení novely rozpočtového určení daní (RUD), díky které by šlo do krajského rozpočtu ze státu více peněz. „Nyní nám ale chybí 400 milionů korun na silnice druhých a třetích tříd, u kterých chceme, aby se jejich stav nezhoršil,“ poznamenal.

Pařil se opíral o zkušenost Středočeského kraje, kde podle něj sleva znamenala v roce 2019 náklady 7,5 milionu korun a v roce 2020 4,8 milionu. „Není to tak, že by si o to všichni požádali, zaměřili jsme se na skupinu obyvatel, která to potřebuje,“ řekl.

Se slevou 75 procent z ceny jízdného cestovali žáci a studenti do 26 let a důchodci starší 65 let už dříve

V roce 2018 ji zavedla vláda Andreje Babiše (ANO). O čtyři roky později nová vláda v čele s Petrem Fialou (ODS) slevu snížila na 50 procent. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) tehdy uvedl, že by redukce měla přinést úsporu přes 1,8 miliardy korun. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl zhruba o více než dvě miliardy korun.