Brněnský dopravní podnik měl loni tržby z jízdného nejvyšší v historii, přestože cena jízdenek se už 13 let neměnila. Meziročně se zvýšily o 20 milionů korun na 1,055 miliardy. Přepravil také nejvíce cestujících, a to 372,3 milionu lidí, což je o deset milionů více než předloni. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou má podnik na svém webu.

Podle generálního ředitele Miloše Havránka je více aspektů, které vyšší tržby i počet přepravených ovlivnily. Je to dostupná cena jízdného, kompenzace obyvatelům Brna při nákupu celoroční jízdenky ve výši 1425 korun, snadné nákupy jednorázových jízdenek bezkontaktní kartou ve vozidle a také růst počtu obyvatel včetně ukrajinských uprchlíků. Vozidla dopravního podniku loni ujela stejné množství kilometrů jako v roce 2023, mírně se zvýšil přepravní výkon, což znamená, že vypravené spoje nabídly vyšší kapacitu.

Podniku se celkově ekonomicky dařilo

Výnosy rostly o 176 milionů korun, přestože kompenzace ze strany města byla s ohledem na levnější energie a paliva o 70 milionů nižší. Podařilo se překročit plánované tržby z nedotované dopravy, z reklamy a prodeje stlačeného zemního plynu. Navýšily se výnosy z nájmů, na výnosech měly významný podíl i vyšší úrokové sazby bank.

V celkových nákladech čtyři miliardy korun figurují i investice ve výši 1,1 miliardy korun, z čehož 176 milionů korun byly dotace

Za ně podnik opravoval infrastrukturu a nakupoval nová vozidla. Letos mimo jiné končí projekt Drak, což je kompletace tramvají ve vlastních dílnách a je snaha, aby kompletace tramvají pokračovala a byly využité kapacity dílen a znalosti zaměstnanců.

Podnik měl na konci loňského roku v provozu 305 tramvají, 147 trolejbusů, 327 autobusů a 7 lodí. Pracovalo pro něj 2416 lidí, což je stejně jako o rok dříve, zhruba 1400 z nich jsou řidiči.