Politická reklama bude mít nová pravidla, cílem je větší transparentnost
Foto:
redakce (archiv)
Dnes vstupuje v platnost nové nařízení Evropské unie, které upraví pravidla týkající se transparentnosti a cílení politické reklamy. Vztahovat se bude na veškerou politickou reklamu bez ohledu na to, zda jsou právě vyhlášené volby. Cílem je zajistit jasný přehled informací o politické reklamě a jejím financování. Nařízení bude závazné pro všechny členské státy, které jej musí vykládat jednotně. V tiskové zprávě to uvedla členka Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) Aneta Pinková.
Lidé budou mít díky novému nařízení přístup k transparentním údajům a mohou snadno poznat politickou reklamu. Případně mohou nahlásit problematickou reklamu nebo zjistit, kdo je právním zástupcem poskytovatelů služeb mimo EU, či získat přístup do evropského archivu on-line politických reklam, který zřídí Evropská komise.
V Česku budou na pravidla dohlížet především tři instituce
Dohledový úřad bude mít na starost agendu transparentnosti, Úřad pro ochranu osobních údajů cílení reklamy a koordinátorem celé agendy bude ministerstvo vnitra.
Z nařízení vyplývají povinnosti pro zadavatele politické reklamy. „Budou muset pravdivě označit, zda jde o politickou reklamu, poskytnout úplné a přesné informace a odpovídat za správnost údajů a v případě potřeby je opravovat,“ sdělila Pinková.
Poskytovatelé služeb politické reklamy pak o nich musí uchovávat záznamy sedm let nebo předávat údaje vydavatelům ve strojově čitelné podobě. Vydavatelé reklamy musí navíc politickou reklamu označit jako politickou, a pokud je použito cílení, tak i jako cílenou. Dále musí požadovat od zadavatelů potřebné informace, uvést zadavatele a zdroje financování i účel. Další povinností vydavatele je kromě jiného doplnit nebo stáhnout neúplnou reklamu a umožnit veřejnosti hlášení porušení pravidel.
Z nařízení také vyplývají omezení pro poskytovatele ze třetích zemí
Každý poskytovatel usazený mimo EU musí určit svého právního zástupce v unii, který se registruje vždy v členském státě, kde je usazen. Jejich seznam bude veřejně dostupný. Právní zástupce pak bude kontaktním místem pro orgány dohledu a také bude zajišťovat, aby zahraniční poskytovatel plnil povinnosti. Zároveň bude s poskytovatelem odpovídat za jakékoli porušení povinností.
V době volební kampaně nové označení reklamy nahradí dosavadní označení zadavatele a zpracovatele podle českého zákona o volebních kampaních. Nařízení se však nevztahuje na veškerou propagaci. Například pokud si ji zadavatel zveřejní sám na svém vlastním webu nebo vyvěsí na vlastní budovu, nebude mít povinnost ji označovat podle nového nařízení, ale označí ji podle dosavadní praxe.
NEJČTENĚJŠÍ
Exkluzivně pro Brňana
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Brno připravuje další etapu protipovodňových opatř…
- Hokejisty vedoucí Sparty čeká bitva na ledě Komety…
- Epidemie žloutenky v Jihomoravském kraji sílí, nej…
- Počet cestujících mezi Brnem a Zastávkou narostl p…
- Humor místo hrůzy nabídne nová inscenace Drákuly v…
- Onkologický ústav v Brně otevřel pracoviště pro ra…
- Změna jízdní řádů na jižní Moravě přinese cestujíc…
- Teplárny Brno od ledna nezvýší cenu tepla navzdory…
- Soud v Brně uložil Švachulovi z kauzy Stoka vězení…
- Brno plánuje obnovu lesoparku Akátky, který ovlivn…
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.
