Zaměstnanců starších 55 let v Česku přibývá, mezi jejich největší slabiny na trhu práce patří některé digitální dovednosti, ale například také schopnost poskytovat zpětnou vazbu či nižší odolnost proti stresu. V průzkumu to zjistili vědci z Ústavu práva a humanitních věd Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně. Univerzita o tom informovala tiskové zprávě.

Podíl pracovníků ve věku od 55 do 64 let v Česku v roce 2014 tvořil 15,7 procenta zaměstnaných, zatímco v roce 2023 už 18 procent všech zaměstnaných, uvedli výzkumníci.

„Stárnoucí pracovníci a pracovnice mají největší nedostatky v digitálních dovednostech, tedy zejména v oblasti kybernetické bezpečnosti, používání dvoufaktorové autentizace, práce s kancelářským softwarem jako je Word a Excel, správy e-mailů a datové analytiky. Z měkkých dovedností se ukázaly slabiny v komunikaci, poskytování zpětné vazby, zvládání stresu a nejistoty spojené s digitalizací,“ popsal výsledky výzkumu Ondřej Pavelek z Ústavu práva a humanitních věd.

Rozdíly v digitálních dovednostech mladších a starších zaměstnanců jsou v Česku větší, než je evropský průměr

Mezi muži a ženami v této věkové skupině větší rozdíly nejsou, zjistili vědci. „Vzorek tvořilo 42 procent mužů a 58 procent žen, přičemž v obou skupinách se objevují podobné obtíže. Z výsledků vyplývá, že 29 procent starších pracovníků necítí sebevědomí při učení se novým digitálním nástrojům. Jen 34 procent je schopno efektivně používat kancelářské programy a 38 procent má problémy se zvládáním stresu spojeného s digitalizací. Rozdíl mezi digitálními dovednostmi mladších a starších pracovníků je v Česku 50,7 procenta, což je více než průměr EU,“ dodal Pavelek.

Nejlepší motivací pro zlepšování dovedností je zvýšení platu nebo možnost povýšení

„Efektivním nástrojem jsou prezenční školení a workshopy, kde se učí na praktických příkladech. Starší pracovníci přitom preferují prezenční setkání, nikoli on-line. Dále jsou to různé digitální kurzy, které mohou být až z 82 procent hrazené státem. S tím souvisí také kombinace digitálních a měkkých dovedností, například týmové projekty, které učí současně práci s technologiemi a komunikaci,“ uvedla Martina Rašticová z Ústavu managementu Provozně ekonomické fakulty.