Severní část hlavní tepny, která povede od nového brněnského nádraží k centru města, postaví společnost FIRESTA-Fišer. Smlouvu se zhotovitelem dnes schválili brněnští radní. Firma uspěla s nejnižší cenou, která činí bezmála 129 milionů korun. Proti předpokladu je to o 30 milionů korun méně. Výstavba by měla začít příští rok v lednu a trvat 16 měsíců, uvedla v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Veřejná zakázka souvisí s přestavbou brněnského železničního uzlu. Obsahuje vybudování severní části nové třídy, která propojí historické centrum s novým vlakovým nádražím. Bulvár má být zároveň hlavní a živou ulicí nové čtvrti Trnitá, kde najdou prostor pěší, MHD, auta i cyklisté.

Součástí zakázky je kromě výstavby i příprava území, například odklizení a likvidace černé skládky komunálního odpadu. Projekt počítá také s výsadbou stromořadí a trvalkových záhonů, kam poteče povrchová dešťová voda ze zpevněných ploch. „Úpravy dozná i stávající podzemní kolektor. Jeho únikový východ je nyní umístěný v budoucí vozovce, firma jej tak bude muset přesunout,“ uvedl náměstek primátorky René Černý (ANO).

Na silnici budou dva jízdní pásy po dvou pruzích pro auta, po obou stranách k ní budou přiléhat obousměrné cyklostezky a široké chodníky

Stromořadí a trvalkové záhony vzniknou mezi cyklostezkami a chodníky. Součástí zakázky je i následná pětiletá péče o zeleň. Nezbytné je též vybudování sítí technické infrastruktury, jako jsou horkovod, kanalizace, vodovod, veřejné osvětlení a další.

Nová čtvrť Trnitá bude v jižní části centra vznikat po etapách. V budoucnu má nabídnout domov, práci i zábavu až 15.000 lidí. Bude v ní i nové vlakové nádraží. Kvůli dosud nejasnému rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok Správa železnic odložila vypisování zakázek na projekty, které jsou potřebné pro zahájení přestavby železničního uzlu. Zadání tendrů je v přípravě a s vypisováním železničáři vyčkávají. Stále však předpokládají, že stihnou přestavbu zahájit v roce 2028 a dokončit v roce 2035.