Jihomoravský kraj bude moct připravovat komunikaci 43, která má spojit dálnici D1 u Brna s D35 u Moravské Třebové, jako silnici první třídy s více pruhy, ne jako dálnici. Vláda minulý týden umožnila ministerstvu pro místní rozvoj aktualizovat Politiku územního rozvoje ČR a změnit v ní kategorii této komunikace z někdejší rychlostní silnice na silnici první třídy místo dříve uvažované dálnice. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové umožní tato změna zajistit lepší obsluhu území než klasická dálnice, napsala ČTK.

S tím nesouhlasí odpůrci vedení této silnice přes Brno ve stopě před druhou světovou válkou plánované tzv. Hitlerovy dálnice. Podle nich Jihomoravskému kraji umožní snazší prosazení čtyřpruhového průtahu se silnou tranzitní dopravou přes město, než kdyby se jednalo o dálnici, napsal ČTK Petr Firbas. Ten dlouhodobě sjednocuje odpůrce trasování této silnice, která má vést přes městské části Bosnohy, Bystrc a Kníničky, a naopak prosazuje vedení Boskovickou brázdou západně od Brna.

Kraj dlouhodobě prosazuje variantu vedenou přes Brno a jako výhodnější mu vyšla i v loňské studii, podle níž chystá aktualizaci zásad územního rozvoje. Ta má zakotvit trasu v plánovacích dokumentech, aby bylo možné stavbu připravovat. Kraj předpokládá, že by aktualizace měla být hotová do konce příštího roku.

"Studie ukázala, že lze do území umístit dálnici i silnici první třídy. Potřebovali jsme to promítnout do aktualizace zásad, ale Politika územního rozvoje umožňovala pouze dálnici, proto jsme potřebovali tuto změnu," napsala ČTK mluvčí kraje Monika Brindzáková. Podle Rezkové umožní silnice první třídy lépe obsloužit území díky kratší vzdálenosti křižovatek a vytvořit vhodnější podmínky pro projednání stavby v procesu EIA, v územním i stavebním řízení.

Úsek kolem Brna je v přípravě stavby silnice 43 nejkomplikovanější. Ředitelství silnic a dálnic zatím nechce hovořit o jakýchkoliv termínech možného zahájení stavby.