Dnešní Nedělní speciál míří na Vysoké učení technické (VUT) v Brně, jehož studenti představili už čtvrtý elektrický monopost Dragon e4. Ten bude rychlejší a úspornější. Mladí konstruktéři z TU Brno Racing se s formulí v létě vypraví na celkem tři závody seriálu Formula Student a pokusí se obhájit pozici ve světové top dvacítce, kam se probojovali v minulé sezóně. Univerzita o tom informovala v tiskové zprávě.

Systém zlepší průjezdy zatáčkami

Na první pohled se Dragon e4 příliš neliší od svého předchůdce é-trojky. Studenti se letos soustředili na vývoj skrytých částí, které mají na jízdu monopostu velký vliv. „Největší rozdíly bychom našli v softwaru a vnitřních systémech formule. Zabudovali jsme rekuperaci a také torque vectoring, který se používá pro zlepšení jízdních vlastností řízením stáčivého momentu. Laicky řečeno – při průjezdu zatáčkou působí na každé kolo jiná síla a díky torque vectoringu algoritmus na základě rychlosti a zatočení volantu dopočítá a následně dorovná rozdíl mezi koly tak, aby zajistil ideální průjezd,“ vysvětlil vedoucí technické a mechanické sekce týmu TU Brno Racing Tomáš Velfl.

Od rekuperace energie si slibují lepší čas

Průjezd zatáčkou může být podle něj až o sedm kilometrů v hodině rychlejší, což je na závodech citelný rozdíl. Další novinkou je zmíněná rekuperace, která elektrické formuli umožní znovu využít energii, která by jinak přišla vniveč. Rekuperace generuje energii při brzdění motoru a vrací ji zpět do baterie. Největší přínos by měla mít v jízdě na výdrž na trati dlouhé 22 km. „Dosud jsme museli ke konci závodu ubírat na výkonu, aby to baterie vydržela. Díky rekuperaci budeme moci jet na plný výkon po celou dobu a tím, doufejme, zajedeme ještě lepší čas,“ uvedl letošní šéf týmu Marek Viktořík.

Chtějí vylepšit loňský výsledek

Viktořík věří, že díky podobným novinkám by mohl vylepšit 15. místo v kategorii elektrických vozů, které získal v minulé sezóně. Vývoji elektrických formulí se přitom studenti z VUT věnují teprve čtvrtým rokem, zatímco zahraniční konkurence má značný náskok. „Je vidět, že týmy, které se tomu věnují třeba deset let, mají řídicí algoritmy na mnohem pokročilejší úrovni,“ upozornil šéf týmu.

Peníze na celoroční provoz si studenti zajišťují sami

Dva miliony z osmimilionového rozpočtu hradí škola, zbytek pokrývají finance a materiální dary od sponzorů. „Rozpočet máme na české poměry dobrý a rozhodně jsme konkurenceschopní. Nicméně třeba nejlepší tým z žebříčku z Německa má roční rozpočet zhruba dva miliony eur,“ dodal Viktořík. Spolupráci s novými sponzory se tak určitě nebrání.

Dragona čekají tři okruhy

Květen a červen zasvětí studenti brněnské techniky testování formule a léto pak závodům. Ty mají v plánu absolvovat tři. „Chystáme se na červencové závody v Rakousku, které se jedou na Red Bull Ringu, což je moc pěkný okruh formule 1. Na začátku srpna jedeme závod na Autodromu Most a poté přichází náš vrchol sezóny: Formula Student Germany,“ upřesnil šéf týmu. Kdo usedne za volant, zatím tým neví. Na výběru kandidátů ale už několik měsíců pracuje. Mezi zkušené piloty patří i Tomáš Velfl, který loni odjezdil všechny závody s Dragonem e3. „Je to poměrně náročné, ale dá se na to natrénovat. Nejhorší je vedro,“ dodal s úsměvem Velfl.