Lékaři ve Fakultní nemocnici Brno stále častěji využívají technologii 3D tisku, jež umožňuje lépe plánovat a operovat s větší přesností a jistotou. Vytištěný model se stal nedílnou součástí třeba v kardiologii u zákroků uzavření ouška levé síně, kterých je ročně několik desítek. Uvedl to vedoucí biomedicínský inženýr z interní kardiologické kliniky David Pospíšil. Právě on stál u zrodu České společnosti pro 3D tisk ve zdravotnictví, jež vznikla letos. Jejím cílem je podporovat rozvoj technologie a stanovovat standardy pro kvalitu a bezpečnost.

Technologie se dá využít hned v několika zdravotnických oborech

Jedním z klíčových aspektů 3D tisku ve zdravotnictví je jeho využití v několika oborech, včetně neurochirurgie, čelistní chirurgie, traumatologie nebo kardiologie. „V nemocnici 3D tisk využíváme od roku 2020. Začátky ale byly velmi rychlé, zvlášť u nás na kardiologii nebo na úrazové chirurgii. Dnes se víceméně denně něco zkouší,“ uvedl Pospíšil.

3D tisk posunul kvalitu operací na vyšší úroveň

Podle přednosty kliniky úrazové chirurgie Milana Krtičky se plánování a kvalita operací díky 3D tisku posunula na novou úroveň. Prostorová představivost z CT zobrazení je podle něj velmi omezená. Když ale lékař při operaci v ruce drží 3D model, je schopen dovolit si větší radikalitu výkonu, uvedl.

Chtějí prosadit úhrady zdravotními pojišťovnami

Jako hlavní limit používání 3D tisku ve zdravotnictví vnímá Pospíšil to, že jej nezohledňuje úhradová vyhláška. Nová organizace, která vzešla z myšlenky Lukáše Čapka z Oddělení Klinické biomechaniky v Krajské nemocnici Liberec, si proto klade za cíl 3D tisk do úhrad pojišťoven dostat. Zdravotnická zařízení by pak mohla mít více peněz na pořízení tiskáren, materiálu i personálu. Snahou je také společně s firemním sektorem vyvinout materiál, který bude sterilizovatelný.

3D modely pomáhají i pacientům

„Kromě toho chceme i zavést nějaký systém. Technologie se v mnoha nemocnicích stala vášní jednotlivců, je ale nezbytné postupy a praxe sjednotit,“ míní Pospíšil. 3D modely pomáhají nejen lékařům, ale také pacientům. Poskytují jim hlubší porozumění jejich zdravotním stavům a plánovaným lékařským zákrokům, což vede k většímu zapojení a spolupráci při léčebném procesu.