Tým aplikace Záchranka připravil ve spolupráci s horskou službou nové funkce. Kromě vylepšeného přenosu polohy bude možné záchranářům poslat fotografii z místa události. Další novinky budou reagovat i na výzvy spojené se zvýšeným pohybem turistů v horských oblastech, uvedla v tiskové zprávě mluvčí aplikace Záchranka Klára Křížková.
Od roku 2018 po stisku nouzového tlačítka aplikace podle GPS sama rozpozná, že se volající nachází v horách, a kromě zdravotnické záchranné služby kontaktuje také zasahující posádku horské služby. Předá jí avízo s přesnou polohou volajícího, stavem baterie telefonu a dalšími údaji. "Tato spolupráce se nám osvědčila, záchrana volajících z terénu je mnohem efektivnější. Jen v minulém roce bylo z necelých 20.000 volání z aplikace Záchranka předáno 931 nouzových zpráv současně i horské službě," uvedl ředitel aplikace Filip Maleňák.
Vývojáři tuto možnost dále zdokonalovali a po představených videopřenosech z místa události na dispečink zdravotnické záchranné služby rozvinuli a přizpůsobili již využitou technologii právě pro horské záchranáře. Systém nyní umožňuje zahájení kontinuálního sledování polohy člověka v nouzi, komunikaci pomocí chatu nebo získání fotografie z místa události.
"Novinku kontinuální lokalizace v terénu jsme už několikrát v této sezoně využili. Pomáhá nám upřesnit a sledovat polohu volajícího jak s aplikací, tak v případě, kdy aplikaci uživatel nemá. Doplnění o fotografii využijeme v případech, kdy budeme potřebovat lepší přehled o terénu," uvedl náčelník Horské služby ČR René Mašín.
V návaznosti na zvýšený pohyb turistů v horských oblastech tým připravuje další novinky zajišťující bezpečnost na horách. V plánu na letošní rok je modul varování a výstrah, modul lavinové předpovědi a elektronická kniha vycházek. "Díky elektronické knize vycházek bude možné do aplikace zadat svou trasu a dané turistické cíle konkrétního dne. V případě, kdy se daný turista nevrátí v nastavené době a jeho bezpečnost nepotvrdí ani avizovaná blízká osoba, bude zaslána notifikace dispečerovi horské služby dané oblasti," popsala Křížková.
Aplikace Záchranka funguje od roku 2016, vznikla jako studentská práce. Do svých telefonů si ji už nainstalovalo 1,5 milionu uživatelů. Každý den volá o pomoc z aplikace na 60 lidí v nouzi.