Jízda po předním kole, po zadním kole, stání na nádrži, gumování, driftování. Tohle všechno devětadvacetiletá absolventka oboru Umělá inteligence na ČVUT v Praze zvládá tak bravurně, že se divákům při pohledu na blonďatou kaskadérku tají dech a sklízí za to aplaus.
Spolu s kolegy kaskadéry ze skupiny Special Brothers jezdí soutěže a předvádí svůj kumšt na různých show. „Vždycky se mi líbilo, jak kluci jezdí po zadním kole a chtěla jsem to taky umět. A právě kluci ze Special Brothers mě v roce 2014 naučili jezdit po zadním kole,“ vzpomíná pro zpravodajský portál BRŇAN Kateřina Jandová.
Pak si pořídila menší motorku stopětadvacítku a začala zkoušet první triky a figury. „Hned na pátém tréninku jsem si zlomila ruku v rameni. Nikdy jsem se přitom nebála. To zranění mě pak spíš vyhecovalo k tomu, že jsem kromě ježdění po zadním kole chtěla umět i driftovat nebo zvládnout jízdu po předním kole či akrobatické triky,“ popsala Katka svoje začátky.
Před dvěma roky přešla na velkou dvoumetrákovou motorku Kawasaki ZX6R, kterou milovníci motocyklů znají spíše pod názvem Kawasaki Ninja. „Mám na ní nový rám. Je to pro mě od nuly nová motorka,“ upřesnila kaskadérka s tím, že za rok spotřebuje až třicet pneumatik, které se nejvíc ničí při driftování.
To a další kousky předvedla s kamarády ze Special Brothers na volné ploše u pavilonu V na výstavišti v Brně, kde se od pátku do neděle odehrál hojně navštívený Motovíkend.
„Už teď se těším na jediný závod svého druhu v Evropě W-TEC Czech Stunt Day, který bude v srpnu v Ostravě. Je to desátý ročník s bohatým programem, kde budou nejlepší jezdci z celého světa: například z Brazílie, Japonska či Austrálie,“ uvedla Katka Jandová.
Ta smeká před ženami, které na motorce jedou slavnou Rallye Dakar, kde se dá přejíždění písečných dun v pouštích označit za kaskadérství. „Vyzkoušela jsem si nedávno i ježdění na krosové motorce, ale motokros je hodně o penězích,“ dodala jezdkyně, která jezdí na motorce i v reklamních spotech a hudebních videoklipech a pracuje jako programátorka.
Přiznala také, že rodiče o ni měli v začátcích její kaskadérské kariéry strach a nechtěli ji podpořit. „Když jsem poprvé ve svých patnácti letech doma řekla, že chci motorku, tak to neprošlo. Ale když viděli, že jsem si za tím šla, udělala si řidičák a v 18 letech si pořídila první silniční motorku, tak mě začali podporovat, a dokonce mi koupili dodávku na převážení motorky. To jsem brečela dojetím,“ řekla Katka Jandová.
Motorkářské geny přitom zřejmě zdědila, protože na motorce jako mladík jezdil její táta, děda i strýc, který ji naučil úplné základy. „A mamka mi pak ukázala fotky, na nichž jezdí děda po zadním kole,“ dodala se smíchem kaskadérka.
Nejvíc ji však podporují kamarádi ze skupiny Special Brothers. „Hodně se mi věnuje a učí mě známý stunt rider Kuba Kykal, který mi zároveň dělá mechanika a má se mnou obrovskou trpělivost. Chlapi do toho totiž jdou po hlavě, já si to jako ženská víc rozmýšlím a všechno mi trvá o to déle, ale pak musím hlavu vypnout a prostě jet. Kluci mě však podporují, poradí mi a jsou fakt úžasní,“ pochválila svoje kolegy Kateřina Jandová.