Brněnský dopravní podnik bude měsíc testovat nový elektrobus. Jedná se o SOR NS 12 electric a v ulicích města bude k vidění až do začátku března. Zpravodajský portál BRŇAN o tom informovala mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Dopravní podnik města Brna si jej od výrobce zapůjčil k otestování. Nasadí jej primárně na linky 32, 37 a 67, dobíjet se a nocovat bude ve vozovně Komín. V létě se pak do Brna na měsíc znovu vrátí.

Testovaný vůz je elektrickou alternativou naftových autobusů SOR NS 12, kterých Dopravní podnik města Brna nakoupil v roce 2020 celkem 20 kusů a letos jich pořídí dalších 31. Zeleno-černý elektrobus bude nocovat ve vozovně Komín, která je nejlépe vybavena pro jeho dobíjení. Na linkách, kde budou jezdit, se zároveň prověří i jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu.

„Díky tramvajové a trolejbusové dopravě jezdí dvě třetiny vozového parku dopravního podniku na elektřinu, polovina autobusů na zemní plyn. Ekologický pohon tak mají čtyři pětiny brněnského vozového parku MHD. Stále se snažíme jít kupředu, aktuálně testováním elektrobusu, ve druhé polovině roku pak autobusu na vodíkový pohon,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).

Autobus SOR NS 12 electric je 12metrový třídveřový vůz, který nabízí 33 míst k sezení na celoplastových sedadlech s čalouněnými podsedáky. Je nízkopodlažní a plně klimatizovaný. Řidiče potěší dobrý rozhled z kabiny a odpružená vyhřívaná sedadla s loketními opěrkami.

„Situaci na trhu s elektrobusy dlouhodobě sledujeme. Bohužel dosavadní nabídka nesplňovala technické parametry, které pro městskou hromadnou dopravu vyžadujeme. Pro provoz našich linek bychom potřebovali vozy, které na jedno nabití ujedou 250 až 400 km. U elektrobusu SOR NS 12 výrobce udává 170 km, čili vozy s těmito parametry by bylo možné využívat na krátkých linkách, dělených službách nebo bychom museli zajistit jejich dobíjení na konečných stanicích,“ doplnil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Po měsíčním testování dopravce jeho provoz vyhodnotí. Pokud by se osvědčil, byly by vozy tohoto typu možnou alternativou do budoucna. „Současná situace na poli energií kvůli vysokým cenám rozvoji elektromobility příliš nepřeje. Chceme být připraveni, a pokud by se objevila vhodná dotační příležitost, zvažovali bychom investici právě do elektrobusů. Stávající podmínky jsou pro nás z ekonomického hlediska bohužel nereálné,“ dodal Havránek.

Cena jednoho elektrobusu se pohybuje mezi 10 až 13 miliony korun, naftové autobusy vyjdou na polovinu. Dopravce musí navíc počítat s nákupem dobíjecích stanic, které se pohybují v milionech korun. Běžné dobíjení autobusu trvá 7 hodin, díky rychlodobíjecím stanicím je možné dobu zkrátit až na 1 hodinu.