Řemeslný pivovar Moravia, který stojí za značkami piv Lucky Bastard a Moravia, slaví 500. uvařenou várku piva. Celkem ho tak medlánecký pivovar od roku 2017 uvařil přes tři a půl milionu litrů a zvýšil svoji produkci o více než sto procent. V loňském roce zvýšil své tržby o 34 procent na 37 milionů korun a vyrobil také o 2300 hektolitrů piva více než v roce 2021, tedy 9100 hektolitrů. Zpravodajský portál BRŇAN o tom informovala mluvčí pivovaru Sára Cigánková.

Koncept pivovaru stojí na výrobě kvalitního zážitkového piva

Pivovar sbírá jedno ocenění za druhým, patří mezi ně například první místa na degustační soutěži PIVEX nebo London Beer Competition 2023. Lucky Bastard na trh také nově uvádí letní malinový speciál Raspberry pussy a připravuje projekt prvního řemeslného piva z tanku v Česku.

„Máme za sebou úspěšné roky, kdy se nám podařilo výrazně navýšit obrat i množství produkovaného piva. V posledních dvou letech jsme se ale především zaměřili na zefektivnění a zkvalitnění výrobního procesu tak, abychom zachovali vysokou kvalitu našich piv i při větším množství uvařeného piva. Našim zákazníkům chceme přinášet živé pivo, které nebudou pít na objem, ale pro zážitek,” uvedl předseda představenstva pivovaru Moravia Martin Šibal.

Krize způsobená covidem zasáhla i medlánecký pivovar

Majitelé se přizpůsobili i této nelehké době, změnili strategii, překonali problémový rok a v roce 2021 pivovar dosáhl rekordního růstu. „Začali jsme tehdy dodávat naše stálá piva i speciály v lahvích do obchodních řetězců a na trh uvedli netradiční produkt – parfém Lucky Bastard. I díky této strategii jsme dosáhli v roce 2021 nemalý 43% nárůst tržeb v porovnání s rokem předchozím,” doplnil Šibal.

Pivovar si při rozvoji osvojil heslo „Odliš se nebo zemři“

Do budoucna chce vedení pivovaru otevřít s partnery několik hospod ve stylu takzvané pivní burzy. „V této době, kdy spotřeba piva obecně klesá, hledají konzumenti v kombinaci s pitím piva nějaký zážitek. A to nabízí pivní burza,“ řekl Šibal. Dvě hospody tohoto typu už podle něj v Brně fungují a Moravia do nich svá piva dodává spolu s dalším pivovarem.

Princip pivní burzy je takový, že elektronický systém v hospodě sleduje, kolik kterého piva lidé u stolů momentálně objednávají a podle toho se mění jeho cena. Cena piva, po němž je větší poptávka, roste, cena méně objednávaného piva klesá. Ceny se tak mění neustále a zákazníci to sledují na vestavěných obrazovkách u svých stolů. „Nepředpokládáme, že bychom tyto hospody provozovali sami, ale ve spolupráci s nějakým partnerem, který by byl provozovatelem,“ popsal Šibal.

Obměnou v minulých letech prošla i nabídka piv

„Značka Moravia je spojená se spodně kvašenými pivy, tedy ležáky, pod značkou Lucky Bastard naopak vznikají moderní, neotřelá svrchně kvašená piva. Obě značky ale spojuje řemeslná výroba a důraz na kvalitní suroviny,“ dodal Hrubeš. Pivovar vaří během roku také devět pivních speciálů, sedm pod značkou Lucky Bastard, dva pod značkou Pivovar Moravia. „To se ale může změnit, neustále zjišťujeme, oč mají naši zákazníci zájem, ptáme se na hodnocení, bez ohledu na to, zda jde o provozovatele hospody nebo jediného konzumenta. A sledujeme samozřejmě také odezvu trhu,“ uzavřel Hrubeš.

Řemeslné pivovary Moravia a Lucky Bastard spadají pod společnost Czech Craft Beers. Společnost vznikla po opětovném otevření pivovaru Moravia v roce 2016. Značka Moravia navazuje na tradici původního pivovaru založeného v roce 1898. Pod značkou Moravia vznikají především svrchně kvašená piva – tzv. ležáky. Obnovení značky Moravia předcházelo založení pivovaru Lucky Bastard v roce 2013. Lucky Bastard je prvním pivovarem od roku 1884, který v českých zemích začal kvasit pouze svrchně.