Deset dřevěných destiček se symboly klíčů a QR kódy od pátečního do nedělního rána najdou lidé v brněnských ulicích. Jsou nejviditelnější součástí studentského projektu Brněnský listopad. Speciální projekt vytvořili studenti brněnské žurnalistiky. „Vybrali jsme různá místa, která se pojí nejen se sametovou revolucí, ale i s rokem 1939, na nějž se v souvislosti se sedmnáctým listopadem často zapomíná,“ říká vedoucí projektu, studentka Hana Podhorná. 

Zájemci na deskách kromě listopadových symbolů a hesel najdou také QR kód, který skrývá odkaz na webové stránky studentského média Stisk. Zpravodajský portál u příležitosti
listopadových výročí přichystal speciální sérii článků, které pojednávají o listopadových událostech spojených s Brnem. „Naší hlavní motivací bylo připomenout tato data i z pohledu studentů žurnalistiky. Listopadovým výročím se teď sice v médiích věnuje dost pozornosti, část lidí ale neví, co se v té době vlastně odehrávalo a proč je to pro nás dnes významné. A právě na ně se pokoušíme zacílit touto netradiční metodou,“ uvedla Kamila Krupová, která má na starost vizuální stránku projektu. Je zaměřený právě na mladší generaci, která si události nemůže pamatovat a často se o nich nedozví ani ve škole při hodinách dějepisu.

Studenti projekt připravovali v uplynulých týdnech. „Kromě symbolů klíčů jsme ke každé desce připojili i výrazný citát, který má za úkol zaujmout kolemjdoucí. Nejvíc pozornosti asi upoutá náměstí Adolfa Hitlera, jehož připomínková deska bude na náměstí Svobody. Místo se tak při okupaci na jeden den opravdu jmenovalo,“ řekla Krupová.

Kromě náměstí Svobody studenti umístí destičku například k filozofické fakultě, Kounicovým kolejím nebo bohunické věznici. Kompletní seznam míst bude dostupný na sociálních sítích studentského média Stisk, které k tématu sedmnáctého listopadu vydává i další příspěvky. Zájemci je najdou pod hashtagem #Brnenskylistopad. Studenti na projektu pracují v odborných předmětech na Katedře mediálních studií a žurnalistiky. Konkrétně v semináři Stisk, který má zdokonalit jejich novinářské schopnosti, a v předmětu Mediální marketing na sociálních sítích, kde se učí propagovat mediální výstupy na sociálních sítích. Ve stejných kurzech vznikl loni projekt #stoletevzkazy, který připomínal stoleté výročí republiky.