Brněnští radní na základě analýzy rozhodli, že preferovanou variantou podzemního kolejového spojení jihu a severu města je vlak, který bude moct obsluhovat nejen Brno, ale i jeho okolí, informovalo město na svém webu. Jde tak de facto o variantu, o níž se uvažovalo již v minulosti. Počítá s tím, že pod městem budou projíždět vlaky, které pojedou na jihu po trati směrem do Chrlic a na severu do Tišnova. Definitivně má o řešení rozhodnout nejdříve na podzim centrální komise ministerstva dopravy.
Brněnští radní se rozhodli na základě studie proveditelnosti, kterou zpracovávali odborníci v minulých letech. Hodnotili klady a zápory vlakového spojení, lehkého metra a tramvaje v několika trasách. Vybraná varianta, se kterou souhlasí i Jihomoravský kraj, počítá s tím, že do nového brněnského hlavního nádraží, které se má přesunout o kilometr na jih, bude kolmo k nadzemnímu kolejišti zaústěná podzemní stanice s tratí od Chrlic. Trať dále povede pod historickým centrem směrem na sever, kde se napojí na dnešní trať z Králova Pole do Tišnova. Tyto úvahy rozvíjeli odborníci poprvé již před půl stoletím.
Pro varianty dopravního řešení odborníci zpracovali i podrobnější technické řešení, přepravní prognózu, spočítali investiční náklady či ekonomické hodnocení formou analýzy nákladů a přínosů
„Obecným přínosem všech variant je snížení intenzity cestujících v centrální části Brna. Vlaková varianta umožňuje dopravní obsluhu nejen Brna, ale i širší metropolitní oblasti. Varianta lehkého metra jako zcela segregovaného systému byla vyhodnocena jako ekonomicky neefektivní, naopak vlakové varianty zvýhodňuje zkrácení dojížďky do centra města bez nutnosti přestupu,“ uvedlo město.
Do výběru varianty bude ještě promlouvat Správa železnic, Státní fond dopravní infrastruktury a ministerstvo dopravy
I když se o variantě podpovrchové dopravy rozhodne letos, samotná stavba je otázkou až vzdálenější budoucnosti. Pro Brno je prioritou přestavba železničního uzlu, která se má uskutečnit nejdříve v letech 2028 až 2035 a bude stát přes 70 miliard korun. Přesto je však podzemní dráha pro Brno důležitou stavbou, protože povrchová doprava je už nyní v dopravní špičce přetížená. Tramvajové spojení mezi severem a jihem města je na hraně kapacitních možností. Na linkách 1 a 12 jezdí velkokapacitní soupravy v minimálních intervalech.