Aplikace Záchranka na jižní Moravě nově nabízí psychosociální pomoc v krizových situacích. Umožňuje rychlé spojení s odborníky v případě akutní psychické tísně, například při panickém záchvatu, sebevražedných myšlenkách, násilí v rodině, různých formách závislosti či jiné krizové situaci. Modul vznikl díky iniciativě jihomoravských záchranářů, kteří se podíleli na vývoji a stáli u zrodu odborné směrnice pro krizovou péči. V tiskové zprávě o tom dnes informovala jejich mluvčí Michaela Bothová.

Lidé se mohou s odborníky spojit osobně nebo na dálku. Cílem je, aby se člověk dostal ke krizové intervenci podobně snadno, jako se dostane k lékařské péči vytočením linky 155. Snahou je zároveň nabídnout řešení od počátku potíží. Pomoc je zdarma.

„Důvodem zavedení modulu je reakce na rostoucí potřebu rychlé a dostupné podpůrné pomoci pro lidi v psychické krizi, v náročných životních situacích či po traumatické události. Mnoho z nich v takové situaci nepotřebuje okamžitý zásah zdravotnické záchranné služby, ale cílenou psychosociální podporu a nasměrování na vhodné odborníky,“ uvedla náměstkyně záchranné služby Romana Pochylá. Dodala, že cílí primárně na pomoc konkrétním pacientům. „Dále chceme ulevit zdravotnickému personálu, ať už ve výjezdu, v nemocnicích či praktikům. A chceme edukovat širokou veřejnost,“ doplnila.

Impulzem ke vzniku modulu byla interní směrnice jihomoravských záchranářů pro poskytování psychosociální pomoci

S lidmi pracují nejen v situaci, kdy se postarají o akutní zdravotní problém, ale předají pacientovi kontakty na vhodné organizace pro dlouhodobou péči. Funkce pomáhá od jara v Praze, nyní začíná fungovat v Jihomoravském kraji. Podle provozní ředitelky aplikace Záchranka Kláry Křížkové je zájem i jinde, například v Olomouckém kraji.