Město postup konzultuje s krajským úřadem, napsal Radek Štěpánek z tiskového oddělení magistrátu. Ač systém rezidentního parkování začal v Brně fungovat 1. září, stále kvůli nedostatečné funkčnosti softwaru nepadla jediná pokuta za neoprávněné parkování.

Předchozí vedení radnice považovalo připomínky kraje za technické záležitosti, které nijak nesouvisejí se systémem jako takovým. Jak se změní ceník, není zatím jasné. Rezidenti v historické zóně zaplatili roční poplatek za první auto 600 korun, lidé ze zón mimo historické centrum jej měli dostat zpět, případně se tak stane. Poplatek platí za auta i majitelé podnikatelských provozoven. Návštěvníci tam, kde mohou zaparkovat, platí hodinové ceny dle nastaveného ceníku.

Systém je však zatím nedotažený ve dvou ohledech. Již od samého začátku měly na vjezd do historického centra dohlížet kamery, dosud však musejí jejich úlohu zastat strážníci. Předchozí vedení města výběrové řízení zrušilo a vypsalo nové, kamery měly být od ledna. "Dosud ale město nepodepsalo smlouvu s dodavatelem. Jeho výběrem se bude příští týden zabývat rada. Poté začne běžet patnáctidenní lhůta na podání námitek. Následovat bude podpis smlouvy a montáž," uvedl Štěpánek.

Druhým neduhem systému je nedostatečně funkční software, který zatím neumožňuje udělovat pokuty za neoprávněné parkování, přestože od konce listopadu měl být zcela funkční. Řidiči, kteří se provinili v září a říjnu, se pokutě vyhnou. Jak dopadnou přestupky z pozdějšího období, není zatím zřejmé. Software je nyní stále v pilotním provozu, auto s kamerami zaznamenává a ukládá data o parkujících vozech. "Data mezi městskou policií a odborem dopravy proudí. Odesílání však nyní nefunguje bez problémů. Komplikace se vyskytly především v oblasti softwaru a pracuje se na jeho vylepšení. Teprve po důsledném ověření technické způsobilosti a získání potřebné míry jistoty správnosti a věrohodnosti dat bude možno přistoupit k užití systému pro ukládání pokut," uvedl Štěpánek.

Jakým směrem se bude rezidentní parkování v Brně vyvíjet, je otázka. Předchozí vedení města mělo odlišnou představu od ODS, která má nyní nejvíce křesel v radě. Navíc Piráti a lidovci, kteří ve vedení města byli i předchozí čtyři roky, chtěli systém korigovat.

Zjevným dopadem systému je nyní více místa pro rezidenty v existujících zónách a naopak téměř nemožnost zaparkovat v sousedství zón. Také se výrazně zaplňují parkovací domy na okraji historického jádra.