Sada prvků ze speciálních materiálů a elektroniky dokáže za pár desítek minut udělat z běžné koleje „chytrou.“ Projekt měl původně pomáhat s údržbou rizikových míst na trati nebo sloužit jako systém včasného varování. Kromě diagnostiky stavu trati se odborníci v týmu nově zaměřují i na vývoj řešení, které by pomohlo odhalit poškození projíždějících vlaků a snížit náklady na jejich opravu nebo zabránit nehodě. V tiskové zprávě o tom dnes informovala mluvčí VUT v Brně Iveta Hovorková.

Na jaře 2021 představil projekt chytré senzory pro železnici, které mohou pomáhat s údržbou rizikových míst na trati nebo sloužit jako systém včasného varování například při sesuvu půdy na trať. „Dvouleté testování nám potvrdilo, že technologie spolehlivě funguje. Systém jsme nasadili do testovacího provozu na soukromé trati jednoho velkého průmyslového podniku v Česku a na regionální trati na Tchaj-wanu,“ uvedl za VUT Zdeněk Hadaš.

Jde o společný projekt českých firem ALIS Tech, Drážní revize a Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně

Díky dlouhodobému testování získali už výzkumníci rozsáhlou datovou sadu zaznamenaných průjezdů vlaků. Umělá inteligence hledá parametry trati, pomocí kterých nyní algoritmy sledují stav trati a porovnávají data, aby bylo možno čas zasáhnout, například v případě změny stavu podloží, hrozící závady či velkého opotřebení. „Jde o takzvanou prediktivní údržbu, pro kterou jsme systém původně navrhovali. Pomocí speciálních senzorů umíme obyčejnou kolejnici změnit na chytrou,“ dodal za Drážní revizi Pavel Stachiv.

Systém se dá použít v jakémkoliv ročním období

„Prostřednictvím další elektroniky odesíláme prostřednictvím internetu do cloudového úložiště data, která se následně zpracovávají. Máme vyzkoušeno, že systém funguje bez problémů, v zimě i v létě. Funkční je i odesílání dat z Tchaj-wanu, údaje z tamní trati máme v cloudu za zlomek sekundy,“ popsal za firmu ALIS Tech Michal Růžička z firmy.

Během vývoje český tým zjistil, že lze systém  využít i pro monitoring projíždějících kolejových vozidel

Senzory jsou velmi citlivé, takže umí rozpoznat i pokud se některý z vlaků odklání od běžného technického standardu. Cílem je nyní vytvořit řešení, který diagnostiku zautomatizuje. Využití takovéto diagnostiky má svůj význam nejen pro vlaky, ale i ve městech pro tramvaje, protože poškozená kolejová vozidla ničí trať a naopak, poškozená trať zase ničí kolejová vozidla.

Senzory mohou mít řadu dalších využití, předpokládá se, že o systém bude velký zájem

Další vývoj a testování algoritmu bude trvat ještě dva až tři roky. V současnosti vědci hledají nové partnery, kteří by měli zájem se na vývoji senzorického systému podílet. V rámci březnové mise, vedené předsedkyní Poslanecké sněmovny na Tchaj-Wan, byl projekt například prezentován i tam, protože nasazování high-tech řešení do praxe je na Tchaj-Wanu na mnohem vyšší úrovni než v Evropě. V současnosti se tým uchází o výzkumný projekt u Technologické agentury ČR, který by jim s vývojem pomohl.