Lidem, kteří cestují mezi jižní Moravou a Vysočinou či Zlínským krajem vlakem, hrozí v budoucnu nutnost přestupů v Zastávce u Brna a ve Veselí nad Moravou. Bude to daň za to, že část tratě bude nově elektrizovaná, a část nikoli. Podle Jiřího Horského, ředitele společnosti Kordis JMK koordinující veřejnou dopravu v regionu, to lze řešit na zastávecké trati například provozem bateriových vlaků. Ty však nebudou dříve než za pět nebo šest let, řekl dnes novinářům na brněnském veletrhu Rail Business Days.
"Bateriové vlaky jsou řešením, které by zabránilo nutnosti přestupovat. Z Brna do Zastávky by jely na elektřinu z trolejí a dál by pokračovaly na baterie. Jenže proces pořízení nových vozidel může trvat klidně šest let," řekl Horský. A těžko podle něj mohl kraj vyhlásit soutěž dříve, když dlouhodobě nemá jistotu, kdy bude elektrizace hotová. Měla být dokončena ještě v minulém desetiletí, ještě na konci loňského roku se počítalo s termínem koncem roku 2023, ale aktuálně je dokončení posunuté ještě o rok kvůli tomu, že Správa železnic musela některé investice odložit kvůli úsporám.
Jihomoravský kraj s Vysočinou o novém modelu hovoří a Vysočina by ráda zachovala alespoň část přímých vlaků, které by zatím jezdily v motorové trakci. Zda se to podaří a kolik jich bude, zatím není jisté. Přestupů však přibude. Na jedné straně se díky elektrizaci a přidání druhé koleje zvýší kapacita tratě z Brna do Zastávky, bude moct jezdit více vlaků a zkrátí se cestovní doba. Na druhé straně se však sníží komfort cestujících, kteří dojíždějí do Brna z obcí západně od Zastávky.
Nucený přestup může potkat i ty, kteří jezdí na trati mezi Brnem, Veselím nad Moravou, Uherským Hradištěm a Starým Městem. Sice je v plánu elektrizovat celou trať, jedná se však o dvě stavební akce. "A může se stát, že se nebude stavět současně a část vlaků bude jezdit elektricky a část na naftu. A bude se ve Veselí přestupovat," řekl Horský. Elektrizace z Brna do Veselí by měla začít ještě v tomto desetiletí.