Díky spolufinancování Evropské unie vzniklo v Brně například vědecké Vida! Science Centrum, odbavovací terminál letiště, kanalizace a uskutečnily se i opravy proslulé vily Tugendhat. S využitím peněz z EU vyměnily stovky lidí staré kotle za nové. Znojmo za pomoci dotací zrekonstruovalo náměstí, Břeclav postavila přestupní terminál integrovaného dopravního systému a Vyškov vybudoval Centrum enviromentální výchovy-Hanácký statek.

ČR vstoupila do Evropské unie v květnu 2004. Jihomoravský kraj i s jeho příspěvkovými organizacemi přijal například v období 2007-2013 dotace na projekty z Evropské unie včetně podílu státního rozpočtu přes čtyři miliardy korun, díky nim uskutečnil projekty za 6,8 miliardy. V období 2014-2020, které dosud není ukončené, kraj dostal z EU včetně podílu státního rozpočtu necelou miliardu korun, díky čemuž realizoval projekty téměř za 1,4 miliardy.

K nejvýznamnějším akcím podle Klementa patří vznik Vida! Science Centra. Otevřené je od roku 2014. "Vzniklo díky dotaci přes 570 milionů. Celých 85 procent této částky pokryl Evropský fond pro regionální rozvoj, zbytek státní rozpočet," uvedl Jiří Klement z tiskového oddělení kraje.  

Podporu kolem 50 milionů kraj získal na vybudování odbavovacího terminálu brněnského letiště. Otevřen byl v roce 2006, celkové náklady se pohybovaly kolem čtvrt miliardy korun. Asi 100 milionů stálo vybudování Archeoparku Pavlov, na který kraj dostal přes 60 milionů korun. Otevřený je od roku 2016. Nyní kraj díky podpoře EU staví například vzdělávací středisko záchranářů v Brně, lávku přes řeku Moravu z Mikulčic do Kopčan, ale chystá se také pořídit nové vlaky za téměř osm miliard, přičemž by mohl z EU získat až 5,5 miliardy.

Brno v programovacím období 2007-2013 uskutečnilo 193 projektů za 7,5 miliardy korun, přičemž dotace činily 3,7 miliardy. V nynějším ještě neukončeném programovacím období 2014-2020 zatím Brno získalo přes dvě miliardy na víc než 120 projektů. "Další projekty jsou ještě před vydáním rozhodnutí. Čísla ale plně nereflektují všechny projekty. O některé dotace žádají například městské firmy, u dopravního podniku mluvíme o částkách v řádu stovek milionů i jednotek miliard," doplnila Radka Loukotová z tiskového oddělení magistrátu.

Brno díky dotacím z Evropské unie postavilo část kanalizace, náklady byly dvě miliardy a EU pokryla necelou miliardu. "Jmenovat lze ale také opravu vily Tugendhat. Náklady byly 170 milionů a dotace činila 148 milionů," uvedla Loukotová. Brno chce s využitím peněz z Evropské unie stavět další část kanalizace nebo také prodloužit tramvajovou trať k univerzitnímu kampusu, kde jsou náklady 1,4 miliardy a miliardu by měla pokrýt právě Evropská unie.

Miliony ale čerpají i menší města. Znojmo podle mluvčí Zuzany Pastrňákové například díky podpoře Evropské unie zrekonstruovalo náměstí, vybudovalo adrenalinové podzemí, domov pro seniory nebo autobusový terminál. Břeclav zase za pomoci EU postavila přestupní terminál integrovaného dopravního systému, parkovací věž na kola nebo získala peníze na protipovodňový modul. Uvedl to mluvčí radnice Jiří Holobrádek. Vyškov podle mluvčího Michala Kočího za dotace mimo jiné upravil prostor před nádražím a vybudoval Hanácký statek.