Autobus se mezi ostatních čtrnáct retro vozů Dopravního podniku města Brna (DPMB) zařadí po několikaletém úsilí. V jihomoravské metropoli autobusy tohoto typu vozily cestující v 60. až 80. letech a šlo o první vozy, vybavené v MHD automatickou převodovkou. Lidé nový přírůstek uvidí na dnech otevřených dveří DPMB, v rámci Dnů dopravní nostalgie nebo si jej můžou ke svezení pronajmout.

Plně zrenovovanou Karosu ŠM11 získal městský dopravce za pět milionů korun přes prostředníka ze Slovenska. V Brně sice vůz v minulosti nejezdil, ale získal evidenční číslo 2740, které měl první autobus tohoto typu dodaný právě do města pod Špilberkem.První dva autobusy z ověřovací série se podle mluvčí DPMB Hany Tomaštíkové v Brně objevily v roce 1965, vozy ze sériové výroby sem pak mířily od roku 1967. „V Karose Vysoké Mýto vyrobili necelých deset tisíc vozů tohoto typu, v Brně jich postupně jezdilo 464,“ sdělila zpravodajskému portálu BRŇAN Hana Tomaštíková.

Přestože šlo o první autobusy v Brně, které se mohly pyšnit automatickou převodovkou a řidičům tak nabízely komfortnější řízení, neměly tyto vozy dlouhou životnost. Po pěti až šesti letech provozu bylo nutné je vyměnit za nové nebo provádět generální opravy.

„Autobus jsme plánovali pořídit k loňskému 90. výročí autobusové dopravy v Brně, bohužel se celý nákup a opravy kvůli koronavirové pandemii zpozdily. Mezi roky 1965 a 1988 ve městě jezdilo téměř 500 autobusů tohoto typu, takže je mezi námi řada lidí, kteří je pamatují. Vůz je v perfektní kondici a těšíme se, až ho při letošní Dopravní nostalgii představíme veřejnosti,“ upřesnil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Autobus bude také k dispozici v létě k pronájmu, například k firemním prezentacím, odvozům svatebních hostů nebo k projížďkám pro fanoušky dopravy. „Velmi si cením, že dopravní podnik i přes nepříznivou situaci neustupuje od svých dlouhodobých cílů a daří se mu sbírku retro vozidel rozšiřovat. V Česku to je ojedinělý přístup, díky kterému necháváme odkaz na historii MHD dalším generacím. Jedná se o smysluplnou investici i z ekonomického hlediska, protože hodnota těchto vozů už jen poroste,“ míní primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Červeno-béžovým fešákem však snahy dopravního podniku o rozšíření sbírky retro vozidel zdaleka nekončí. „Dalším naším cílem bude získat autobus Ikarus, který je významným dopravním prostředkem brněnské minulosti, cestující zde vozil v letech 1980 až 2001,“ dodal Havránek.