Od začátku roku eviduje DPMB 58 případů poničení vozů. Jedná se hlavně o tzv. tagy, škrábance či graffiti. I když škody každoročně přesahují 4 miliony korun, podnik boj s vandaly nevzdává. Prioritou je takový vzhled vozů, aby se do nich cestující nebáli nastoupit.

 Kamerový systém, ochranné fólie na sklech či informační kampaň, i přes tyto kroky projevy vandalismu z vozů MHD v Brně nemizí. I když se už letos podařilo chytit jednoho vandala přímo při sprejování a dva se dobrovolně přihlásili, stále zůstává většina činů, u kterých je pachatel neznámý. „Nechceme, aby po Brně jezdily vozy, které jsou celé popsané a posprejované. I přes snahu, nejsou řidiči schopni celý vůz pohlídat. Nadále proto budeme pokračovat v opatřeních, která mají projevy vandalismu snížit. Zároveň bychom ale chtěli poprosit tisíce lidí, které denně přepravíme, aby nám v boji s vandaly pomáhali. Jde přeci o to, v jakém prostředí budeme všichni cestovat,“ vyzývá generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Pokud je cestující svědkem projevů vandalismu, může se obrátit na řidiče nebo zavolat policejní hlídku. Snahou dopravce je, aby vozy v ulicích byly co nejméně poškozené. Jen v loňském roce dosáhly škody způsobené vandaly 4,5 mil. korun. Časově náročné je i čištění vozů. Odstranění 1m2 znečištěné plochy při dvou lidech trvá přibližně jednu hodinu. „V případě, kdy je například posprejovaná velká část tramvaje, vůz stahujeme z provozu. U vnitřních tagů a menšího posprejování v interiéru se vůz snažíme umýt při pravidelných očistách,“ uvedl Havránek.

Kromě poškrábaných skel a sedadel způsobují vandalové škody ve velké míře také sprejováním po karosériích vozidel nebo objektech v majetku DPMB (označníky nebo jízdní řády). Nejčastěji k tomu dochází během jízdy a taky na konečných zastávkách.