Když v době zavřených obchodů kvůli koronaviru nemohly prodávat knihy zákazníkům přímo v obchodě, spustily majitelky knihkupectví Dlouhá punčocha Zuzana Streichsbierová a Marcela Zachovalová video nákupy. Za neotřelý nápad je ocenila i Asociace malých a středních podniků a živnostníků. „Ve video nákupech budeme pokračovat, protože se rozšířily i do zahraničí. Často se na nás obracejí Češi žijící v zahraničí. Dopředu si řeknou, pro koho budou knížky vybírat, jaká je jejich představa, my se na to nachystáme a pak si v konkrétní čas zavoláme třeba přes Skype nebo WhatsApp. Společně knížky prolistujeme a můžeme jim k nim něco říct, jako by byli u nás v knihkupectví. Zákazníci to vítají a říkají, že jsme objevily díru na trhu. Obracejí se na nás i české školy působící v zahraničí, takže poslední dobou rozesíláme knížky téměř po celé Evropě,“ přibližuje Zuzana Streichsbierová, která se svojí kolegyní knihkupectví Dlouhá punčocha zaměřené na kvalitní dětskou literaturu vede od roku 2018.

Minulý týden ve čtvrtek jste opět mohly knihkupectví otevřít. Začínají se zákazníci vracet, nebo spíše preferují nákup knih na dálku po internetu?

Od doby, co máme opět otevřeno, se zákazníci vracejí a e-shopové objednávky se trochu zvolňují. To ale může být způsobeno i tím, že se lidé knížkami předzásobili a nechtěli nakupování nechávat na teď, kdy dopravci nestíhají. Největší vlnu e-shopových objednávek jsme měly asi před dvěma týdny.

Ministr zdravotnictví zvažuje, že bychom opět přešli do čtvrtého stupně protiepidemického systému, obáváte se, že byste obchod opět musela zavřít?

Musím říct, že to s Marcelou bereme s velkou rezervou. Celá situace nás učí velké flexibilitě, jelikož změny někdy probíhají ze dne na den. Jsme připravené na všechny varianty a musíme se s tím poprat.

V době, kdy musela být knihkupectví zavřená, jste zvolily poměrně neotřelý přístup a začaly nabízet takzvaný video nákup, za což vás ocenila i Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Můžete přiblížit, jak to fungovalo a s jakým zájmem se tento nápad setkal?

Na jaře při prvním zavření obchodu jsem se musela jako všichni vyrovnat s novou situací. Děti měly online výuku a na základě toho mě jednou večer napadlo, že bych zákazníkům nabídla nákupy online. Naše knihkupectví je hodně založené na tom, že se zákazníkům věnujeme individuálně. Jsou zvyklí k nám chodit pro radu, protože nabízíme knížky, které máme samy přečtené, nebo o nich minimálně něco víme. Do online prostředí jsem chtěla přenést živost a osobní rozměr, abychom dále fungovaly i jako poradenství. Video nákupů jsme provedly hodně, byl o ně zájem. Nevíme o jiném knihkupectví, které by takovou službu nabízelo.

Pokračovaly jste v nich i na podzim?

Ano a ještě jsme je rozšířily. Na webové stránce knihkupectví jsme vytvořily rezervační systém, kde si zákazník vybral konkrétní termín video nákupu. Celý proces jsme zautomatizovaly a snažily se jej udělat přívětivější pro zákazníky. Teď před Vánoci jsme to stoply, protože video nákupy zaberou hodně času a vše jsme nestíhaly. Dopoledne balíme e-shopové objednávky a odpoledne máme otevřeno.

Plánujete video nákupy nabízet i nadále, například pro mimobrněnské zákazníky?

Určitě, po Vánocích budeme pokračovat, protože se naše video nákupy rozšířily i do zahraničí. Často se na nás obracejí Češi žijící v zahraničí. Dopředu si řeknou, pro koho budou knížky vybírat, jaká je jejich představa, my se na to nachystáme a pak si v konkrétní čas zavoláme třeba přes Skype nebo WhatsApp. Společně knížky prolistujeme a můžeme jim k nim něco říct, jako by byli u nás v knihkupectví. Zákazníci to vítají a říkají, že jsme objevily díru na trhu. Obracejí se na nás i české školy působící v zahraničí, takže poslední dobou rozesíláme knížky téměř po celé Evropě.

Během lockdownu jste na Facebooku pořádaly čtení knih. Jaké online aktivity jste čtenářům nabídly?

Čtení pro děti v češtině, angličtině i jiných jazycích jsme organizovaly už předtím, když byl obchod otevřený, a teď jsme je přenesly do online prostoru. V těchto aktivitách nás finančně podporuje i městská část Brno-střed, za což jsme rády. Naše kamarádka Renata Munteanu, která má skvělý přednes, každý týden ve čtvrtek v 17 hodin na našem profilu na Facebooku čte dětem. Videa je možné si pustit i později a také je nahráváme na náš YouTube kanál. Také bych ráda zmínila, že naše knihkupectví není jen prodejna knih, ale věnujeme se různým činnostem mimo obchod – pořádáme besedy pro rodiče, učitele, kde se bavíme o tom, jak podporovat čtenářskou gramotnost, i pro děti. Ještě před koronavirovou epidemií jsem začala na jedné brněnské škole vést čtenářský klub, tak doufám, že v tom budeme moci pokračovat. Některé semináře jsme nakonec také zvládly online, když se nemohly uskutečnit s osobní účastí.

Pod vánočním stromečkem by knihy jistě neměly chybět. Nezpůsobí zavřená knihkupectví a současná opatření týkající se omezení počtu zákazníků v obchodech to, že lidé místo knih sáhnou po jiných dárcích a budou knihy darovat méně?

Myslím si, že knížky mají u nás pod stromečkem velkou tradici, takže soudě i podle zájmu u nás v obchodě, i v jiných knihkupectvích, lidé na to nerezignují a objednávají online. Některá knihkupectví ani před jarní vlnou koronaviru e-shop neměla, ale rychle si ho založila. Takže nemám dojem, že by něco jiné letos knížky vytlačilo.

Jaké dopady budou mít letošní koronavirová opatření na vaše knihkupectví Dlouhá punčocha?

Pokles v tržbách samozřejmě vnímáme. Navíc v době zavření obchodu nám vše zabere mnohem více času. Když si zákazníky nemůžeme pozvat dovnitř, víc o knihách informujeme na sociálních sítích, realizujeme právě už zmíněné video nákupy, které jsou časově mnohem náročnější než běžný provoz v obchodě.

Které dětské knihy budou „hitem“ letošních Vánoc?

Ve věkové kategorii do tří let se pořád hodně prodávají velkoformátové, celoobrázkové knihy od německé autorky Rotraut Susanne Bernerové – Jaro, Léto, Podzim, Zima a Noc. Sice jsou na trhu několik let, ale patří mezi oblíbené stálice a hodně se nakupovaly i letos. Z nových knížek bych zmínila Nový domek pro myšku od Petr Horáčka. Pro děti od tří do šesti let se u nás hodně prodává kniha Nedráždi bráchu bosou nohou od Ireny Hejdové, je o sourozeneckém soužití a o tom, že i když se sourozenci pošťuchují a perou, ve vážné situaci zjistí, že se potřebují a mají se rádi. Pro starší čtenáře od devíti let zmíním knihu Venku, což je průvodce po tajemstvích přírody, velice krásně vypravená knížka. A samozřejmě se čekalo na třetí díl trilogie Prašina Vojtěcha Matochy.

Kdybyste měla ještě za sebe vyzdvihnout dětské knihy, které vás v poslední době něčím skutečně oslovily a zaujaly?

Za sebe bych určitě vyzdvihla zmíněnou knihu Venku – průvodce po tajemstvích přírody. Jedná se o knihu o přírodě, která je zpracovaná velice láskyplným způsobem a obsahuje spoustu zajímavých informací. Je od portugalských autorů a Jiří Dvořák ji doplnil o fakta z českého prostředí, což čtenáři ocení. Nerada bych zapomněla na knihu s nádhernými ilustracemi Apolenka z modrotisku, kterou vydala Galerie výtvarného umění v Hodoníně. Romana Košutková v ní přibližuje pomocí pohádkového příběhu technologii tradiční výroby modrotisku. Kniha je krásná, a když ji dáme do výlohy, vždy na sebe upoutá pozornost. Už jsme ji několikrát doobjednávaly.

Dětské knihkupectví Dlouhá punčocha, které je první svého druhu v Brně, jste s Marcelou Zachovalovou otevřely v březnu 2018. Co bylo impulzem k otevření obchodu?

Asi rok předtím jsme v Praze navštívily prodejní festival, kde jsme se seznámily s knihkupectvím, které v té době bylo první české knihkupectví zaměřené na děti a mládež. Specializace na určitý segment trhu spojená s kurátorským výběrem, aby se zákazníci neztratili v tisícovce knih, to nás hodně zaujalo. Řekly jsme si, že by bylo fajn mít takové knihkupectví v Brně. Byly jsme s Marcelou obě na mateřské a zájem o knihy u nás byl velký. Zajímaly jsme se o knihy, které koupíme našim dětem, hodně jsme objednávaly i knihy ze zahraničí. Nápad jsme nejdřív otestovaly a fungovaly jsme jako kočovné knihkupectví.

Podle čeho knihy vybíráte?

Na začátku jsme ve výběru asi byly víc striktní, ale tím, jak máme víc interakcí se zákazníky a odrůstají nám děti, které si knihy samy vybírají, stáváme se otevřenější širšímu vkusu. Máme ale pravidlo, že co bychom nenabídly svým dětem, to bychom nenabídly ani zákazníkům. Chceme, aby knihy měly kvalitní příběh a byly napsané pěkným jazykem, což je někdy problém u překladů do češtiny. U dětských knih jsou velmi důležité ilustrace i celkové zpracování knihy. Jako rodič vidím, že děti mají oblíbené autory a líbí se jim i něco jiného než mně. A je dobré, když se potkají i s různou úrovní knížek, aby si samy udělaly názor a zorientovaly se. Máme také okruh přátel a spřízněných duší, takže když knihu ještě nemáme přečtenou, dáme i na jejich doporučení.

Máte v obchodě i knihy, které jste nečetly?

Když si nejsme jisté, objednáme jen jeden výtisk, přečteme ji a pak se teprve rozhodneme, jestli ji budeme prodávat. Takže prodáváme i knihy, které jsme nečetly. (směje se) Ale u takových známe minimálně anotaci, recenze nebo jiné knihy stejného autora. Největší množství knih vychází před Vánoci, kdy máme nejvíc práce. Takže jsme se čtením trochu ve skluzu a doufám, že to přes vánoční prázdniny doženeme.

Stíháte číst i jiné než dětské knihy?

Musím přiznat, že přečíst si beletrii pro dospělé je pro mě vzácnost. Teď jsem ponořená do dětské literatury. Pořád u sebe nosím nějaké dětské knížky, které načítám třeba po cestě v MHD. A když si beru práci domů, vlastně to znamená, že si čteme s dětmi a trochu na nich testuji, zda se kniha bude líbit. Musím ale říct, že mě číst dětské knížky baví. Spousta knih pro náctileté má poutavé příběhy, které si rád přečte i dospělý čtenář.