Legendární francouzský rychlovlak TGV se objeví na mezinárodním železničním veletrhu RAIL BUSINESS DAYS ve dnech 7. až 9. června v rámci expozice Správy železnic. Na brněnském výstavišti si jej návštěvníci budou moci prohlédnout dokonce i uvnitř, navíc převoz soupravy bude realizován přes centrum města Brna, oznámila Správa železnic v tiskové zprávě.
„Převoz francouzské jednotky TGV na brněnské výstaviště bude opravdu jedinečná podívaná. Na kolejích vedoucích středem Brna skrze městskou zástavbu bude pohled na tuto legendu vysokorychlostních vlaků rozhodně stát za to. Vlak se bude na veletrh přesouvat v pondělí 6. června mezi 22. a 23. hodinou večerní, “ uvedl zástupce pořadatele Robert Pagan.
Ten dále dodal, že doprava jednotky do areálu musí probíhat za přísných bezpečnostních opatření a dohledu Policie ČR. Vzhledem k faktu, že vlečka na výstaviště vede středem Brna, byla vybrána pro převoz pozdní téměř večerní hodina, omezení provozu tak bude pro místní naprosto minimální.
„Převoz TGV zajišťuje v Německu a Česku největší tuzemský nákladní dopravce ČD Cargo. Dopravu ostatních vozidel na veletrh zajišťují České dráhy, se kterými tak kooperujeme i přesun TGV,“ doplnil Pagan.
V prostorách veletrhu bude unikátní vlak vystaven po celé tři veletržní dny. Návštěvníci budou moci obdivovat nejen ladné nadčasové křivky venkovní skříně, ale současně bude umožněna i prohlídka interiéru. To vše doplní zajímavé informace týkající se jednotky TGV PSE s evidenčním číslem 16 a vysokorychlostních tratí vůbec.
„Jsem potěšen, že našemu týmu se podařilo vyjednat výraznou finanční podporu určenou na úhradu nákladů prezentace TGV v České republice u zástupců českého železničního průmyslu, který vítá výstavbu vysokorychlostních tratí jako novou příležitost a budoucnost rozvoje naší země. Správa železnic při návštěvě legendy spolupracuje s francouzským dopravcem SNCF, jehož zástupci budou navíc jednotku v rámci veletrhu doprovázet,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Vystavovanou jednotku typu TGV PSE, s evidenčním číslem 16, dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est (jihovýchod). Ten přinesl bezkonkurenční vlakové spojení Paříže s Lyonem. Jednalo se o součást série 109 jednotek s výrazným oranžovým nátěrem. Vlak o celkové délce 200 metrů tvoří dva hnací a osm vložených vozů. V původní konfiguraci nabízel celkem 368 míst. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h. Na běžných spojích jezdil 300 km/h. Vlak sloužil v pravidelném provozu do roku 2018 a najel celkem 13 383 189 km.