Jihomoravský kraj nechal zpracovat studii, z níž by mělo být zřejmé, kde bude umístěný terminál pro zastavení vysokorychlostních vlaků na jihu Brna. Hotová má být v lednu. Zároveň má studie odpovědět na to, jak velké území by mohl zabírat a jaké v něm bude potřeba udělat změny. Studie posuzuje umístění zhruba v prostoru mezi Vídeňskou ulici, dálnicí D1 a Bohunickou ulicí, druhá varianta je u vlakové zastávky Brno – Starý Lískovec. Vyplývá to z informací, které poskytli Radka Loukotová z tiskového oddělení brněnského magistrátu a náměstek jihomoravského hejtmana Martin Maleček (STAN).

Když loni v lednu Správa železnic zveřejnila svoji studii proveditelnosti pro vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna a Ostravy a z Brna na jih, umístila do ní bez projednání s Brnem rozsáhlý terminál Vídeňská s pěti kolejemi pro rychlé vlaky a dalšími kolejemi pro konvenční trať, který Brno odmítlo. Připouští zde pouze vznik zastávky, která ale i tak bude muset mít potřebné návaznosti na všechny druhy dopravy. Zásadní však pro Brno je, aby rychlé vlaky zajížděly na plánované nové hlavní nádraží, které se má začít stavět v roce 2028. Brno také odmítlo plán Správy železnic na vznik tzv. bypassu, tedy přímého propojení z Vídeňské směrem na Ostravu, aby vlaky nezajížděly na hlavní nádraží.

Podle Malečka se studie týká výhradně území Brna, proto nebude potřeba aktualizovat krajské zásady územního rozvoje a bude stačit, když si Brno zanese výsledky do vlastního územního plánu

To se zatím řídí starým dokumentem z roku 1994, nový územní plán loni v červnu zastupitelstvo neschválilo a současné vedení města uvedlo, že by měl být nový územní plán vytvořený a schválený do konce volebního období, tedy do podzimu 2026.

Se studií pak může ve svých plánech na stavbu vysokorychlostních tratí pracovat ministerstvo dopravy se Správou železnic

Kdy se začnou vysokorychlostní tratě stavět, však není zatím zřejmé. Jako první se má stavět trať z Brna na jih, ale termín se za poslední dva roky posunul o dva roky, aktuálně jde o rok 2027. Trať z Brna do Prahy, jejíž součástí má být zastávka na jihu Brna, se má v úseku z Brna do Velké Bíteše stavět podle webu Správy železnic od roku 2028.

Vysokorychlostní tratě mají v budoucnu výrazně zrychlit spojení krajských měst a zatraktivnit železnici. Náklady se mají pohybovat ve stovkách miliard korun.