Osvětová kampaň Jihomoravského kraje směřující na duševní zdraví dětí a dospívajících se rozšíří o zacílení na jejich rodiče. Na facebooku nebo prostřednictvím venkovních ploch je vyzve, aby problémy svých dětí nezlehčovali a řešili je. Kraj navazující kampaň podpoří dvěma miliony korun, schválili zastupitelé.

Kampaň s názvem Těžká hlava, která má probudit zájem o duševní zdraví teenagerů a nabídnout řešení případných problémů, představil kraj loni na podzim. Prostřednictvím videí na platformě TikTok oslovila přes čtyři miliony diváků, přes instagram téměř půl milionu uživatelů. Pozitivní zpětná vazba přišla i z odborných center, která zaznamenala vyšší poptávku po některých typech služeb, uvedl úřad.

Nyní přicházejí na řadu rodiče. „V průběhu kampaně jsme zjistili, že pokud dítě problém má a není dobře řešen, tak je to mimo jiné způsobené tím, že rodiče mají tendence problém zlehčovat nebo mají pocit vlastního selhání. Obávají se, že někde udělali chybu. My jim chceme ukázat, že to tak nemusí být a že je důležité řešit problémy včas,“ řekla krajská radní pro sociální a rodinnou politiku Jana Holomčík Leitnerová (Piráti). „Reagujeme na stav, kdy si často rodiče ani nepřipouští, že právě jejich dítě může mít potíže,“ doplnil radní pro vzdělávání Karel Jurka (ODS).

Loňská kampaň vyšla kraj na 2,5 milionu korun. Teenagery oslovovala zejména na instagramu a tiktoku

Nyní se objeví na facebooku nebo na venkovních plochách a vyjde na dva miliony. Peníze pro Vzdělávací institut pro Moravu, jenž má kampaň na starost, zpochybnil opoziční zastupitel Jan Vitula (Spolu pro Moravu). „Vím, že je to důležitá problematika, ale dovedl bych si představit dát miliony spíše na odborné pracovníky, kteří lidem pomáhají, než do kampaně o problému, u kterého všichni víme, že tady je,“ míní. Vyžádal si rovněž informace o dosahu příspěvků na sociálních sítích a nákladech na jejich zpracování.

Hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) v reakci uvedl, že jen na školní psychology dává kraj 20 milionů korun ročně

Holomčík Leitnerová zdůraznila, že se kampaň věnuje tématu, které pomáhá zachraňovat lidské životy. Neřešení duševních problémů podle ní také dopadá na systém sociálních služeb a na zdravotnictví. „Rozšířit tohle téma do skupin, které se tomu třeba nechtějí věnovat, považuji za naprosto efektivně vynaložené peníze,“ dodala.