Pro kraj to znamená zaplatit 1,2 miliardy korun ze svého, 5,5 miliardy korun má město získat z evropských dotací. Koalice není jednotná, avšak pro nákup by měla zvednout ruce i část opozice. Očekává se, že nákup bude schválen.

Jde o projekt, který zahájilo vedení kraje ještě před volbami v roce 2016 a jeho cílem je modernizace vlaků v kraji. Především na tratích z Brna směrem na Blansko a Břeclav jezdí půl století staré soupravy. Kraj je v republice první a zatím jediný, který se uchýlil k nákupu vlastních vlaků, jež bude provozovat dopravce vzešlý ze soutěže. Všechny ostatní kraje nechávají zajištění vlaků na dopravcích.

Kraji se původně přihlásilo do soutěže šest firem, jenže nakonec zůstala jako jediná Škoda Transportation, která může nabídnout vlaky typu RegioPanter. Kraj mimo jiné vyřadil ze soutěže Stadler, který udělal formální chybu a kraj jeho námitku neuznal. Kraj chce v tendru vybrat nejen prodejce vlaků, ale i jejich kompletní servis.

Kraj zatím nikde neuváděl, jaký bude finanční rozdíl objednávky dopravy s pronájmem vlaků od objednávky, kdy jsou vlaky v majetku dopravce.

Nových vlaků má být 37. Šest bude mít kapacitu 140 cestujících, ostatní 310. Z Brna budou jezdit směrem na Blansko, Tišnov, Břeclav a Křenovice.