V Brně dnes byla zahájena stavba první automatizované dotřiďovací linky v České republice. Investice za 330 milionů korun po svém dokončení ročně zpracuje 7 tisíc tun plastu a 8 tisíc tun papíru. Stávající dotřiďovací linka loni zpracovala 4 tisíce tun plastu a 6,5 tisíce tun papíru, a je tak na hraně kapacity. Slavnostním poklepem stavbu odstartovali předseda představenstva společnosti SAKO Filip Leder (KDU-ČSL) a náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

Novou linku budou obsluhovat stroje, na rozdíl od všech ostatních linek v České republice, dosud založených na ručním třídění. Do provozu by mohla být spuštěna začátkem roku 2023. Stavba by měla vyrůst v areálu odpadové společnosti SAKO Brno na Jedovnické.

„V České republice jde zatím o naprosto unikátní projekt, s přesahem výrazně za hranice naší metropolitní oblasti. Zvýšená kapacita strojové linky poslouží celému kraji a pomůže maximalizovat efekt recyklace a nakládání s odpady. Do cirkulární ekonomiky se dostane mnohem více znovu využitelných komodit,“ uvedl Hladík.

Množství plastu se každých pět let zdvojnásobuje. Před deseti lety SAKO Brno svezlo z ulic Brna 994 tun plastu, loni již necelé 4 tisíce. „V některých lokalitách již pomalu nestačí ani každodenní sběr. Veřejnost si to moc neuvědomuje, ale dotřiďování odpadu dosud probíhá ručně. Je to náročné, nedostatečně efektivní a někdy i chybové. Dotřiďovací linka s automatickým provozem zvládne vytřídit mnohem širší spektrum plastů v takové kvalitě i kvantitě, na níž lidský faktor prostě nemůže dosáhnout,“ dodal Leder.

Automatická linka rozpozná plasty podle tvaru, složení, a dokonce i barev; rychle a účinně je roztřídí. V lince bude zabudována také soustava bubnových, optických a balistických strojů pro separaci železných a neželezných kovů, umožňující například sběr plechovek, víček, či konzerv. Výkonný lis s kapacitou 6 tun za hodinu slisuje roztříděný plast a papír do balíků určených k dalšímu zpracování. Součástí linky bude i drtič polystyrenu.

„Letos jsme získali stavební povolení, vysoutěžili zhotovitele a vybrali dodavatele technologie. Nyní začínáme stavět. Předpokládám, že v únoru roku 2023 zahájíme zkušební provoz a poté přikročíme ke kolaudaci,“ uzavřel Leder.