Teploměr ukazuje jedenáct stupňů Celsia, když se první dubnový pátek před desátou hodinou dopoledne pomalu do přístaviště na Brněnské přehradě trousí zájemci v respirátorech, aby se letos poprvé v pofukujícím větříku svezli na lodích brněnského Dopravního podniku.

Lodní doprava slaví pětasedmdesáté výročí, ale panující epidemiologická situace oslavám zatím nepřeje. I proto lodě vyplouvají na hladinu bez slavnostního zahájení podle jízdního řádu. Přesto se na Velký pátek tísní v rozestupech před nástupním můstkem hloučky lidí, kteří chtějí vidět aspoň symbolický nástup kapitánů.

„Vaše ustrojení je vzorové, pánové. I ty respirátory barevně ladí,“ chválí muže v tmavých nažehlených uniformách s typickými čepicemi na hlavách generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Po jeho slovech následuje znělka v podání mladého trumpetisty a kapitáni se vracejí na loď Morava, aby si vzali věci a rozešli se do svých plavidel. V deset hodin totiž Morava vyplouvá na první letošní plavbu, aby ji o 45 minut později následovala další loď. A na palubu nastupují první nedočkavci, aby si užili jízdu po vodě na sluncem zalité přehradě.

Zatímco loni začínala sezóna o šest týdnů později, letos zvolil brněnský Dopravní podnik opačný postup. „Zejména o víkendech vnímáme zájem lidí o přepravu do oblíbených výletních lokalit, jako jsou Soběšice či Kohoutovice nebo právě Brněnská přehrada a mnohdy musíme nad rámec jízdního řádu spoje posilovat. V případě přehrady zahájením plavební sezóny odlehčíme spojům v blízkém okolí, proto jsme se rozhodli ji o dva týdny posunout a začít už 2. dubna,“ vysvětlil Havránek.

Na palubách je pro cestující připravená dezinfekce, na lodích je nutné mít respirátory, a to na obou palubách. „Po každém okruhu kolegové vydezinfikují stoly, madla a další kontaktní plochy,“ doplnila mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Brněnská flotila čítá sedm lodí, šest dvoupalubových a jednu jednopalubovou. Novinkou z loňska je zrekonstruovaná loď Morava, kterou zaměstnanci podniku sami sestavili v roce 1955 na břehu přehrady. Rovněž loni mohli poprvé cestující využít nové bezbariérové zastávky Sokolské koupaliště. A v průběhu zimní přestávky se podle mluvčí pracovalo na pravidelné údržbě lodí. „Na konci sezóny jsme demontovali baterie z lodí a zapojili je na zimní udržovací dobíjení. Přes zimu jsme pak lodě zkontrolovali a udělali servis a revizi elektro výzbrojí, servis všech systémů, ale také opravy interiéru a výstrojí plavidel, obnovili jsme nátěry,“ vypočítal šéf lodní dopravy Martin Ecler.