Červený Ford model A z roku 1928 zářil mezi téměř 150 veterány na sobotním srazu historických vozidel v Hostěnicích na Brněnsku. Ten se letos odehrál už po deváté a do malebné obce na okraji Moravského krasu se sjela nejen stará auta, ale také motocykly nebo traktory. Lidé je mohli obdivovat na provizorním parkovišti na poli u areálu sportovního hřiště.

Chtějí udržet počet kolem 150 vozidel

Akce má již v Hostěnicích tradici, takže hlavní pořadatel Radek Patočka ze Spolku retro vozidel Kameňák letos nikoho z majitelů veteránů nezval a čekal, kolik jich dorazí jen na základě oznámení srazu na sociálních sítích. „Nakonec jich přijelo 147. To je pěkné. Měli jsme totiž i ročník, který měl slušnou reklamu, a přijelo 178 kamarádů se starými vozidly. Chceme to dál dělat v udržitelném počtu aut, motorek a traktorů,“ upřesnil zpravodajskému portálu BRŇAN Radek Patočka, který vede tým 12 pořadatelů a vlastní auto Škoda 100.

Přijeli z Pardubic i Prostějova

Podle něj si menší hostěnickou akci pochvaluje řada majitelů veteránů. „Volal mi třeba starší kolega z Prostějova. Když jsem mu vysvětlil, že pořádáme menší sraz v areálu hřiště u lesa, tak mi okamžitě potvrdil účast, protože mega akce prý nemá zrovna v lásce. A dorazil i další majitel starého bílého žigulíku od Pardubic, který tu bude nocovat ve stanu,“ uvedl Patočka.

Spanilou jízdu absolvovala kvůli dešti půlka vozidel

Na vyjížďku vyrazila kvůli silné dešťové přeháňce asi polovina účastníků, protože motoristé na mopedech a pionýrech to vzdali a jeli pryč. „Ale i tak to bylo krásné, protože návštěvníci si mohli od 10 do 12 hodin prohlédnout všechny stroje na poli a jejich majitelé měli asi hodinu na to, aby si popovídali a vyměnili si zkušenosti,“ dodal pořadatel.

Majitel si forda hýčká

Mezi vystavenými veterány doslova zářil červený Ford model A z roku 1928. Jeho majitel Libor Buček z Olomoucka ho dovezl z Kanady už před více než rokem. „Přes zimu se na něm dělala generálka motoru a převodovky i dalších funkčních mechanismů, aby auto bylo provozuschopné a dalo se v něm jezdit. Do budoucna bych chtěl ještě vylepšit karoserii, aby to bylo co nejvíc podobné originálu,“ sdělil majitel, který si svůj historický kousek hýčká.

Spolyká až 20 litrů benzínu na sto kilometrů

Vůz poháněný benzínovým tříválcem o objemu 3,3 litru dokáže jet maximální rychlostí 100 km/h, nicméně za optimální rychlost považuje jeho vlastník rychlost kolem padesátky. „Spotřeba paliva je od 10 do 20 litrů na sto kilometrů, záleží na profilu trasy,“ řekl devětatřicetiletý stavbař.

Parádní auto přijde na milion

Ford ho přišel na zhruba půl milionu korun. „Pokud se dá do kupy, tak jeho cenu zvednete na 750 tisíc. A když ho opravdu vyšperkujete, tak se bavíme o ceně kolem milionu korun,“ uvedl vlastník auta. To bylo vyrobené v sedmi různých karosářských variantách, například dvoudveřové, čtyřdveřové, pick up i roadster bez střechy. Podle něj byli Američané ve 20. a 30. letech při výrobě těchto a podobných vozů o notný kus dál než v tehdejším Československu. „My jsme pak zahraniční automobilky trochu kopírovali. Provedení motoru a převodovky u Fordu je totiž jiné než třeba u tatrovky či wikovů,“ dodal Libor Buček.