Veteránem, který vezl Baťu, přijel slavit výročí 650 let obce na Brněnsku

Pětaosmdesát let starým veteránem, který vozil slavného obuvníka Tomáše J. Baťu, dorazil na oslavy 650 let obce Hostěnice na Brněnsku František Kundera z Vyškovska.

  • Foto

    redakce (RED)

Pět a půl metru dlouhá černá obří limuzína lákala stejně jako nablýskaná stará auta, traktory a motorky návštěvníky na srazu veteránů v areálu sportoviště Pastviska v Hostěnicích, které si připomínaly 650 let od první písemné zmínky o obci.

„Přijelo zhruba 120 různých vozidel. Loni nás tu bylo asi 160, ale jsem spokojený. Vydařilo se nám počasí. Spanilou jízdu jsme letos zkrátili k bývalému vojenskému bunkru v Mokré, kde jsme se otočili a jeli zpět do Hostěnic. Bylo to parádní, lidi nám po cestě mávali a zdravili nás,“ sdělil organizátor Radek Patočka ze Spolku retro vozidel Kameňák.

Černý Packard ze série 090 CD 138 One Twenty Deluxe Touring Limo pak uzavíral kolonu motorek, aut a traktorů. Jeho majitel František Kundera je na auto z roku 1937 patřičně pyšný.

Zdědil ho po svém tatínkovi. „Otec vůz koupil v roce 1952 od jistého podnikatele z brněnských Židenic. Auto tehdy bylo nepojízdné a chyběl v něm motor, který byl uložený ve velké dřevěné bedně. Táta však potřeboval velké auto pro svých pět dětí, z nichž jsem byl nejmladší. Odtáhl vůz do brněnských Holásek, odkud naše rodina pochází, a tam ho dával ve stodole do kupy,“ řekl zpravodajskému portálu BRŇAN František Kundera.

Jakmile byl řadový benzínový osmiválec na svém místě, vyrážela Kunderova rodina na výlety do lesa, na hrady a zámky nebo třeba do Santiniho kostela ve Křtinách. „Otec pak v roce 1969 vyměnil motor, protože benzínový osmiválec si bral až 26 litrů paliva na sto kilometrů. Povolili mu tam dát naftový pětilitrový šestiválec Perkins,“ vysvětlil osmašedesátiletý senior v elegantním černém klobouku, bílé košili a černé vestě.

Když Františkův tatínek v roce 1992 zemřel, packard se odstavil a stál na špalcích. „Pak se ale v roce 2013 ženil můj syn a chtěl se v tom autě nechat odvézt. Tak jsme se hned v lednu pustili do zprovoznění vozu. Museli jsme opravit hlavně brzdy. Během tří měsíců jsme packarda dali dohromady a na jaře auto jezdilo na svatbě,“ uvedl Kundera.

Ten až po otcově smrti zjistil, že k autu se váže bohatá historie, spojená s Baťou. „Tomáš Baťa mladší hojně navštěvoval Prahu a vládu. Do Prahy obvykle létal, ale jednou mu kvůli nepříznivým podmínkám k létání jeden z ministrů poskytl právě packarda. Ten byl tehdy před druhou světovou válkou vedený u Fondu národní obrany. Z technického průkazu jsme pak zjistili, že auto mělo značku číslo 1,“ řekl vyučený autoklempíř, který však později od řemesla zběhnul k razícím štítům a později pracoval jako stavební technik.

Podle něj pak Tomáš J. Baťa na vůz vzpomínal ve své knize Švec pro celý svět. „Popisoval, že ho řidič vezl do Zlína. A když z vozu vystupoval, tak šoférovi řekl, že klepou ložiska v motoru, ať je vymění,“ doplnil František Kundera, který na sraz veteránů dorazil z Velešovic na Vyškovsku.

Kromě retro vozidel mohli návštěvníci oslav vidět i zásah hostěnických dobrovolných hasičů, z něhož měly v parném dni největší radost děti, protože se mohly ve vodní mlze z hadic svlažit. Odpoledne pak vystoupily místní Boubelky a po nich následovaly koncerty kapel Ukulele Orchestra jako Brno a Skákající králíčci. Večer zahrála skupina Panorama Band.

Fotogalerie: 
Zdroj: 
Brňan (RED)