Pěšky, na kole či koloběžce, městskou i regionální hromadnou dopravou nebo autem? Mobilita osob v Brně se dynamicky vyvíjí, ve svém každodenním rytmu překračuje hranice města a stává se metropolitní.
Pro efektivní dopravní a územní plánování města je tak nutné znát aktuální projevy dopravního chování obyvatel celé Brněnské metropolitní oblasti.
Město Brno zastoupené Kanceláří architekta města (KAM) si proto nechalo zpracovat příslušný sociologický průzkum.
Jeho výsledky nabízejí pohled na přesuny Brňanů i obyvatel metropolitní oblasti během dne. Popisují časové rozložení cest podle účelu, použitého dopravního prostředku nebo socioekonomických charakteristik. A odpovídají tak například na to, jak daleko lidé jezdí do práce, kdy nejčastěji nakupují nebo jak cestují nejčastěji senioři nebo studenti.
Četnost cest za jednotlivými aktivitami se liší v průběhu dne i mezi pracovním dnem a sobotou. V pracovní dny je nápadná ranní špička cest do práce mezi 6. a 9. hodinou a do škol mezi sedmou a osmou hodinou i odpolední návraty domů od 14 do 18 hodin. V sobotu jsou pracovní a školní cesty nahrazeny cestami v rámci volného času, výletů či návštěv chalup. Odpolední špička mezi 13. a 19. hodinou je pak v sobotu více rozvolněná.
Průměrná doba jedné cesty je necelých 29 minut. Cesty realizované v pracovní den jsou přibližně o 10 minut kratší než ty sobotní. Dojíždění do Brna z okolních obcí se lidem ve všední den protáhne o 20 minut a v sobotu se prodloužení cesty zkrátí na 10 minut.
„Vůbec nejdelší jsou cesty vlakem či regionálními autobusy a o víkendu také cyklovýlety. Nejkratší jsou naopak cesty do obchodů či restaurací, jízdy autem pro řidiče a cesty, jejichž částí je chůze,“ uvedli na svém webu městští architekti.
Z hlediska účelu jsou nejdelší cesty na chaty či chalupy, které často mají cíl mimo metropolitní oblast. Nejkratší cesty jsou naopak do restaurací a obchodů. Cesty do práce nepřekračují 30 minut u 70 % pracujících celé metropolitní oblasti.
Průzkum se zaměřil také na strukturu cest podle použitých dopravních prostředků. Vyplynulo z toho pro někoho možná překvapivé zjištění, že druhý nejvyšší podíl na celkové době cest tvoří se 36 procenty chůze. Autem jezdí 37 procent lidí, přičemž 26 procent jich řídí a 11 procent jsou spolujezdci. MHD pak využívá 16 procent obyvatel Brna a okolí.
Výsledky průzkumu mobility poslouží potřebám dopravního modelu Brněnské metropolitní oblasti, který čerpá znalosti o dopravním chování k přesnějšímu předvídání zátěže komunikací či využívání hromadné dopravy.