Možnost přivýdělku v letních měsících už zdaleka netáhne jako dřív. Studenti si mají možnost vybrat z obrovské nabídky a pečlivě zvažují, jakou sezónní práci vezmou. Zaměstnavatelé se pak předhánějí, jaké podmínky brigádník dostane a jaké výhody může ještě nabídnout.

Dříve tolik oblíbené chmelové brigády také netáhnou, pracanti prostě nejsou. „Zájem studentů o chmel býval stabilní. Poslední dva až tři roky je ale poznat, že je brigád podstatně více než v předchozích letech, takže zájem studentů oproti předchozím letům poklesl. Je znát i méně aktivní přístup k možnému přivýdělku. Zřejmě je peněz mezi studenty dost. Je těžší najít schopné a pracovité lidi, kteří mají tři týdny čas na chmelovou sklizeň,“ popisuje Dagmar Urbancová ze společnosti Chmelda.cz, která organizuje jarní a letní chmelové práce. Je to jen jeden z mnoha příkladů dokládajících stávající situaci.

S každoročním náborem letních brigádníků má bohatou zkušenost i městská společnost STAREZ – SPORT, která spravuje brněnská sportoviště. Pravidelně hledá na 60 letních pracovníků pro koupaliště Riviéra a 16 na koupaliště Zábrdovice, popsala tisková mluvčí Michaela Radimská.

 „Jedná se o pokladní, plavčíky, obsluhu bufetu, pomocnou sílu či koordinátory front. Letos jsme naštěstí neměli výrazný problém s obsazením těchto pozic, v posledních několika letech ale tak hladký průběh při náboru brigádníků není samozřejmostí,“ doplnil ředitel společnosti Martin Mikš.

Nabídka pracovních pozic převyšuje poptávku, což se týká i krátkodobých letních úvazků. Nezaměstnanost v České republice se drží na nízké hodnotě 2,6 procenta, počet uchazečů o zaměstnání dokonce na konci června klesl na 195 723, což je nejnižší hodnota od května 1997. „Trh práce ovlivňují také sezonní brigády, které jsou v plném proudu. V souvislosti s tím, ale i vysokým počtem míst v průmyslu klesl počet nezaměstnaných mužů,“ informuje mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková.

Letní brigády nabízejí pozice prodavačů rychlého občerstvení a zmrzliny, sběračů ovoce, plavčíků, řidičů, pracovníků v zahradnictvích, ve sportovních a rekreačních střediscích či v cestovním ruchu, instruktorů na dětských letních táborech či lektorů cizích jazyků, obslužného personálu a dalších zaměstnanců v turismu a gastronomii. „Zaměstnavatelé ale většinou hledají brigádníky prostřednictvím internetové inzerce či vlastních zaměstnanců než na úřadu práce,“ dodává Beránková.

„Já jsem si brigádu hledala v březnu, rozhodovala cena. Nakonec jsem sáhla po rychlém občerstvení, kde dostanu 110 korun na hodinu a mám výrazné slevy na stravu,“ přiznala studentka brněnského VUT Lída Matějovská, která pozici objevila na Facebooku.

Zaměstnavatelé mají každý svůj recept, jak oslovit brigádníky, potvrdila to i organizátorka brigád ze společnosti Chmela.  „V letošním roce opravdu výrazně stoupla cena inzerce a reklamy. Návaznost na zvýšení zájmu to bohužel nemá, zájem studentů o chmel je obdobný jako loni. Nově je vidět menší odezva studentů na facebookové nabídky, kde se to zajímavými brigádami jen hemží. My naštěstí fungujeme zejména na referencích, a tak se nám meziročně vrací 30 procent našich brigádníků s dalšími kamarády. Doporučení z dobré zkušenosti s námi jsou prima – jde nám o lidi, kteří už ví, co mají od brigády čekat, na co se těšit. To se ostatně odráží i na kvalitě odvedené práce,“ přibližuje Urbancová.

Podobnou zkušenost potvrdili i zástupci městské společnosti. „Studenti, kteří se k nám každoročně vracejí, postupně nastupují do zaměstnání a sehnat nové kvalitní brigádníky je rok od roku těžší. Ani rostoucí hodinová odměna totiž není v posledních letech pro řadu lidí dostatečnou motivací. O to složitější je pak obsadit pozice u krytých bazénů, kde chybí letní příplatek. Největší obtíže máme s obsazením pozic lázeňských,“ doplnil Martin Mikš ze společnosti STAREZ – SPORT.