Prostor před brněnským nádražím přešel ode dneška do režimu sdílené zóny, a to mezi chodníkem u obchodního domu Letmo a tramvajovou zastávkou. Jde o dopravní prostor, který umožnila legislativa vytvářet od 1. ledna a ve kterém jsou si rovni řidiči aut, cyklisté i chodci a maximální rychlost je zde omezena na 20 kilometrů za hodinu. Město sdílenou zónu vytvořilo proto, že loni vytvořenou pěší zónu zrušil krajský úřad.

Chtěli vytvořit lepší prostor pro chodce

Cílem Brna bylo vytvořit před nádražím přívětivější a komfortnější prostor pro chodce, kterých tudy každý den projde několik tisíc. Dříve oddělovalo zastávku od vozovky zábradlí, které nahradily s vytvořením pěší zóny sloupky. Zároveň město zvýšilo vozovku do úrovně chodníku a zastávky, aby byl prostor bezbariérový. Na podobě přednádraží se nic nezměnilo, jen pěší zónu nahradila sdílená.

Po dohodě s policií a hejtmanstvím navrhli nové značení

„Sdílená zóna je pro přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována. Na základě jednání s krajským úřadem a policisty jsme navrhli nové značení. Chodci nemusejí mít obavy z velkého provozu. Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, se na komunikaci při Nádražní ulici dostanou pouze rezidenti z blízké oblasti v okolí Novobranské nebo auta strážníků, policie či dopravní obsluha. Při dodržování dopravních předpisů není tedy možné, aby se v uvedené oblasti díky novému dopravnímu značení zvýšil počet vozidel,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

V zóně mají absolutní přednost jen šaliny

Ve sdílené zóně mají před ostatními přednost pouze tramvaje. Chodci a cyklisté mohou využívat celou šířku komunikace, parkování kol a aut je povoleno jen na místech k tomu určených. Zásobování pro místní podniky je možné po dobu 30 minut ráno. U Letma najdou řidiči i obrátková místa na parkování, která jsou k dispozici po celý den.

Na dopravu dohlédnou strážníci a policie a od léta i kamery

Na dodržování dopravního značení a předpisů mají dohlížet strážníci i policisté a město připravuje na léto instalaci kamer, které budou dohlížet na zákazy odbočení. Maximální dovolená rychlost ve sdílené zóně je 20 km/h, což podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka zajistí bezpečnost chodců.

Sdílené zóny jsou v tuzemsku letošní novinkou

V západní Evropě, Severní Americe, Austrálii a na Novém Zélandu jsou sdílené zóny již běžnou praxí. Jejich realizaci v tuzemsku však až donedávna nedovolovala legislativa. „Od 1. ledna 2024 je však možné sdílené zóny navrhovat i v České republice. Jedná se tak o možnost, jak ulicím a náměstím vrátit jejich původní charakter, aniž by bylo nutné zcela vyloučit automobilovou dopravu,“ dodal mluvčí brněnského magistrátu.