Regionální autobusy, které zajišťují linkové spoje v okolí Brna, mají brzy snadněji projíždět křižovatkami či místy, kde je kvůli opravám zavedena kyvadlová doprava. Provozovatel Kordis JMK do autobusů nainstaluje zařízení komunikující se semafory. Společnosti se totiž podařilo získat přes 15 milionů korun z evropských peněz na podporu kvalitnější veřejné dopravy. Projekt, jenž má několik součástí, má hodnotu 22 milionů korun, uvedl v tiskové zprávě mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Hlavní částí je propojení 150 palubních počítačů v příměstských autobusech se semafory na křižovatkách. Tam, kde jsou semafory komunikačním zařízením vybavené, mohou autobusy projíždět lépe ihned po instalaci, což má být nejpozději do dvou let. Zároveň řada dalších obcí chce své světelné křižovatky komunikátorem vybavit, aby se doprava dala řídit podle aktuální situace. „Bude možné lépe řídit toky vozidel a usnadnit například vjezd autobusů z vedlejších silnic do souvislého proudu aut. Semafory zaznamenají požadavek autobusu a umožní mu vjet z vedlejší silnice. Zvýší se bezpečnost provozu a omezí zbytečné stresové situace,“ uvedl Havlík.

Zařízení instalované do autobusů bude založeno na standardech evropské platformy C-Roads, která nastavuje pravidla pro výrobce zařízení na křižovatkách a dalších zařízení tak, aby spolu mohly výrobky různých firem spolehlivě komunikovat. Řidiči autobusů například dostanou informaci, kdy se jim rozsvítí zelená, a systém, který řídí křižovatku, získá informaci o přijíždějícím autobusu. Díky tomu může prodloužit o několik sekund cyklus, aby autobus nemusel čekat na další zelenou. Podobně to bude fungovat i u některých uzavírek, kde se jezdí kyvadlově. Pokud se bude blížit autobus, systém mu zajistí průjezd a pak padne na semaforu červená.

Do systému jsou zapojena i vozidla Integrovaného záchranného systému, takže řidiči autobusu budou vědět například o přijíždějící sanitce či hasičském voze.

Součástí projektu je také 15 nových elektronických informačních panelů. Díky zařízením ve vozidlech budou ukazovat přesnější čas příjezdu spoje. Dosud totiž pracují panely s polohou vozu na základě GPS, tedy s drobným zpožděním. Nyní budou komunikovat přímo se zařízením ve vozidlech.