Obyvatele Brna a jižní Moravy čeká rok bohatý na atraktivní kulturní události, ale také na dopravní stavby a s nimi spojené komplikace. V krajském městě začne další rozsáhlá rekonstrukce železničního nádraží, automobilovou dopravu zase kromě jiných staveb ovlivní budování části velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici. O vzruch na regionální politické scéně se postarají komunální volby, přičemž právě doprava nejspíš bude přinejmenším v Brně jedním z hlavních témat kampaně.

V roce 2018 uplyne 100 let od vzniku Československa, což v Brně na výstavišti oslaví festival Re:publika. Cílem je připomenout převratné historické momenty, nezapomenutelné osobnosti, užitečné vynálezy, skvělá umělecká díla, ale také osobní příběhy.

V sudých letech se v Brně pravidelně konají dvě významná bienále – festival Janáček Brno a Mezinárodní bienále grafického designu. Janáčkovská přehlídka na přelomu listopadu a prosince nabídne kompletní jevištní dílo Leoše Janáčka v inscenacích světových režisérů, dále pak orchestrální i komorní koncerty či recitály. Bienále grafického designu začne 10. května a na letní měsíce znovu obsadí paláce Moravské galerie.

S Filharmonií Brno začne od příští sezony pracovat nový šéfdirigent, Američan Dennis Russell Davies. Ještě před oficiálním nástupem se brněnskému publiku představí v dubnu 2018 na Velikonočním festivalu duchovní hudby, kdy s orchestrem provede Janáčkovu Glagolskou mši, světovou premiéru skladby britského autora Davida Matthewse a také Te Deum Arvo Pärta, které premiérově dirigoval v roce 1985.

Do konce ledna mají dát Brno a Jihomoravský kraj jasné stanovisko, kde preferují stavbu nového vlakového nádraží. Zda v odsunuté poloze na místě dnešního nákladového dolního nádraží, nebo v centru.

V dubnu má začít rozsáhlá rekonstrukce současného hlavního nádraží za 2,7 miliardy korun. Téměř dvě miliardy jsou potřeba na rekonstrukci a modernizaci dožilého elektromechanického zabezpečovacího zařízení. Opravovat se budou také mosty přes Hybešovu a Křídlovickou a výhybky v jižní části stanice. Výluky začnou v červenci. "Nejvíce se však výluky dotknou cestujících až v roce 2019, kdy bude stavba pokračovat. Nádraží bude neprůjezdné, proto se bude maximálně využívat dolní nádraží, kde kvůli tomu vzniknou podchody a ostrovní nástupiště," řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Po několika letech odkladů se počítá v dubnu se zahájením stavby části velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici. "V prosinci jsme získali kladný posudek EIA a mohli jsme zažádat o stavební povolení. Pozemky máme vykoupené, takže vše by mělo být připravené, abychom konečně mohli začít," řekl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Stavba rozdělená na dvě etapy by měla skončit do roku 2023 a spojí už hotové čtyřpruhové úseky.

V říjnových komunálních volbách obyvatelé kraje vystaví účty současným vedením radnic. V Brně vládne ANO, Žít Brno s Piráty, KDU-ČSL, Strana zelených a TOP 09 a v čele města stojí primátor Petr Vokřál (ANO). Koalice měla několik krizí, jednou se i rozpadla a poté se dala dohromady, navíc přibrala TOP 09.

Z brněnského letiště má příští rok na jaře začít létat pět nových linek, a to do Bruselu, Milána, Říma, Barcelony a Lvova. Spolupracoval na tom jako majitel letiště Jihomoravský kraj a také město Brno.